Автомобилните катастрофи са водещата причина в световен мащаб за смъртта на млади хора на възраст 15-24 години, става ясно годишния доклад на Dekra – германска компания, основана през 1925 г., която се занимава с тестване, инспекция и сертифициране в транспортния сектор.
Нейният „Доклад за пътната безопасност за 2022 г.“ насочва внимание преди всичко към най-младите хора по света, т.е. тези между 15 и 24 години, тъй като именно те са изложени на висок риск от разсейване по време на шофиране. Но защо всичко това?
Това, че катастрофите от последния период, за щастие не само фатални, почти винаги имат поне един млад човек като участник, не е нищо ново. Всъщност достатъчно е да прочетете новините, за да разберете колко по-сериозно е положението, отколкото може да се предположи. Според Dekra, причините за всичко това могат да се търсят преди всичко в използването на смартфона, който при най-младите хора замени колата като символ на статус.
Всъщност, ако в миналото за най-младите притежаването на автомобил е представлявало истинска цел, днес шофирането се е превърнало – за голяма част от принадлежащите към тази група, в просто второразрядно действие. Това е факт благодарение на новите начини за придвижване на такива като алтернативни средства – велосипеди, скутери и други подобни, или споделяне на автомобили, но също и значителното увеличаване на трафика и увеличаването на цената на самите автомобили, което често е непреодолима пречка за по-младата публика. Дори и на пазар на коли втора ръка.
Има обаче и два други аспекта, които изобщо не трябва да се пренебрегват. Първият е времето, когато колата се използва от хора в тази възрастова група. Това обикновено става през нощта – най-вече в петък или събота. Тогава младите хора се връща от клуб или друго заведение, като тук и идва и вторият аспект – употреба на алкохол и наркотици, които са комбинирани с натрупана умора.
Злоупотребата с наркотици се среща значително по-рядко от пиенето, където положението е по-сериозно, защото много хора от тази възрастова група злоупотребяват и се чувстват сигурни и способни да шофират дори след няколко чаши повече. Решение на този проблем се търси от години със специални кампании, забрана за продажба в някои ситуации и пускане на пазара на напитки без никакъв процент алкохол вътре, но засега резултатите са слаби. Тези, които шофират, често нямат съзнанието, че носят на раменете си отговорността на другите хора в колата.
Резултатите от изследването на Dekra сочат, че през 2019 г. около 175 000 души във възрастовата група 15-24 години по света са загубили живота си при пътнотранспортни произшествия, т.е. около 15% от всички смъртни случаи на пътя. 80% от участващите в тези катастрофи на пътя са мъже.