Напук на затруднените доставки и рекордно повишените цени, българският пазар на нови автомобили се е увеличил със 7.6% през 2022 година, показва справката на Automedia.bg в регистрите на МВР. През годината у нас са регистрирани 33 573 нови леки автомобила в категориите М1 и N1. Това все още е далеч от близо 44-те хиляди регистрации в предкризисната 2019. Но за компенсация за пръв път се подобрява съотношението между регистрираните нови и употребявани автомобили (последните са 198 050).
За пръв път от десетилетие има и нов лидер при марките. В предишните години номер 1 по продажби неизменно бе Dacia, но сега отпадането на бестселъра Dokker от гамата смъква румънския бранд на втора позиция за сметка на Toyota. Corolla e най-продаваният модел у нас, или, за да се изразим по-коректно, най-доставяният. Заради производствената криза много автомобили, поръчани и капарирани през 2022, ще бъдат доставени едва през новата година.
Tesla е марката с най-голям ръст на българския пазар – 553%, макар и от сравнително ниска база през 2021. Това се дължи най-вече на новия кросоувър Model Y. С трицифрен ръст у нас могат да се похвалят още Maserati (200%), Haval (158%) и Hyundai (107%), а близо зад тях се движат Jeep, френската DS, ГАЗ и Лада (напук на ембаргото срещу Русия). На фона на растящия пазар най-сериозен спад отчитат Nissan (-58%), Ssangyong (-42%), Cupra (-36%), Great Wall (-30%) и Mitsubishi (-29%).
ТОП 12, МОДЕЛИ:
- Toyota Corolla – 1230
- Dacia Duster – 1100
- Dacia Sandero – 1029
- Renault Clio – 891
- Citroen C3 -770
- Toyota C-HR – 741
- Kia Sportage – 638
- Renault Master – 634
- Renault Megane – 587
- Skoda Octavia – 565
- Nissan Qashqai – 540
- Skoda Superb – 518