Формула 1 навлиза в нова ера. На 20 март в Бахрейн започва най-дългият шампионат в историята на Гран при с 23 старта. Променени са техническите правила, което дава очакване за промени в статуквото досега и подсказва, че битката за титлата ще е още по-жестока, а в нея ще се включат повече играчи и отбори.
Отборите представиха новите си коли, тестовете бяха направени. Остава надеждата, на промотъри, тимове и спонсори, че е всичко във Формула 1 на бъде нормално. Досега две години подред COVID пандемията обърка и календара, и домакинствата. Кашата беше сериозна, но сега всичко изглежда наред.
Играчите, основните претенденти за титлата са едни и същи. Пилотът на Red Bull Racing Макс Верстапен е готов да защитава титлата си. Детронираната звезда на Mercedes Люис Хамилтън иска да си върне трона. Към тази двама пилоти са насочени оръжията на поне още 4-5 техни колеги, които искат да ги. При конструкторите също се чакат промени. Mercedes има сериозни конкуренти и в лицето на Red Bull, и Ferrari. Най-старият тим в решетката иска да се върне към миналата слава. Самите Шарл Льоклер и Карлос Сайнц са амбицирани да се борят с Верстапен и Хамилтън. Апетити имат и други пилоти от решетката. Например Alpine, където двукратният световен шампион Фернандо Алонсо се върна именно заради променените правила.
Бяха направени няколко пилотски рокади. Джордж Ръсел получи шанс да кара в Mercedes, заедно с Люис Хамилтън. Алекс Албон се завръща във Формула 1 като резервен пилот на Red Bull, след като в края на 2020 г. беше сменен от Серхио Перес.
Валтери Ботас и пилотът от Формула 2 Гуаню Джоу ще сформират изцяло нов състав на пилотите в Alfa Romeo, заменяйки пенсионирания Кими Райконен и участващият във Формула E Антонио Джовинаци.
Ще се видят и някои нови лица в петък през 2022 г Формула 1 задължава и новобранци да участват в състезателните уикенди на предстоящия сезон. При определен брой тренировъчни сесии през 2022 г., всички отбори от Формула 1 ще трябва да пуснат новак, съгласно новоприетото правило.
Другата новост е, че Майкъл Маси, скандалният състезателен директор, който бе причина за разразилия се скандал в края на миналия шампионат е уволнен. Новият президент на ФИА Мохамед бин Сулайем го смени, но му обеща друга работа. Неговите задължения ще поемат двама души. ФИА избра Нилс Уитич – бивш състезателен директор на DTM и Едуардо Фрейтас, настоящ състезателен директор на световния шампионат по издръжливост.
Новият сезон се очаква с огромен интерес и заради новите правила, които значително промениха външния вид на болидите. Граунд ефектът се завръща за първи път от 80-те години. Спойлерите са напълно променени – предният е по-прост и с по-малко елементи, а задният – по-широк и висок. За първи път има стандартизирани елементи, които ще са еднакви за всички. Отборите с най-слабо класиране в шампионата ще имат повече възможности за аеродинамични тестове, а шампионите ще бъдат най-силно ограничени.
Промяна има и при гумите. Формула 1 преминава от 13-инчови към 18-инчови джанти. Така гумите стават много по-нископрофилни гуми. Има и капаци на колелата. Минималното тегло на автомобилите се увеличава до 795 кг без горивото, което ще ги направи с 43 кг по-тежки от техните предшественици.
Правилата за V6 турбо двигатели, които са в сила от 2014 г., остават почти същите, въпреки че дизайнът ще остане замразен до края на поне 2025 г. Колите използват горива, съдържащи 10% усъвършенстван устойчив етанол (E10) през 2022 г. ФИА потвърди, че настоящите 1,6-литрови турбодвигатели с вътрешно горене ще останат във Формула 1. Цялата задвижваща система обаче ще претърпи серия от промени с цел опростяване и намаляване на разходите.
Екипите ще трябва да работят в рамките на намален бюджет за 2022 г., като максималният лимит на разходите ще падне от 145 милиона долара на 140 милиона долара.
Очаква ни най-напрегнатия сезон във Формула 1 с рекордните 23 състезания. Това означава, че всеки втори уикенд ще има състезания. Всъщност ще има серии от Гран при във всеки уикенд. Например през юли има четири поредни старта. Да направим едно сравнение!. Първият шампионат през 1950 г. има 7 състезания, а Джузепе Фарина печели титлата с три победи. Толкова има и Хуан-Мануел Фанджо, но остава втори. Сега обаче картината е далеч по-различна.
След две отмени на състезанието в Австралия, то е загубило ролята си на първи кръг в шампионата. То започва от пистата Сахир в Катар.
Дебютът на Гран при на Маями е насрочен за 8 май и се очаква с голям интерес. Катар няма да приема Формула 1 през 2022 заради световното първенство по футбол, но ще се завърне като домакин през 2023 г. Гран при на Русия за последен път ще се състои на пистата в Сочи, а от 2023 ще се премести на “Игора Драйв” край Санкт Петербург.
Пълен календар във Формула 1 за 2022 година:
1. Гран При на Бахрейн, „Сахир“, 20 март
2. Гран При на Саудитска Арабия, „Джеда“, 27 март
3. Гран При на Австралия, „Албърт Парк“, 10 април
4. Гран При на Емилия-Романя*, „Имола“, 24 април
5. Гран При на Маями, „Маями“, 8 май
6. Гран При на Испания, „Каталуния“, 22 май
7. Гран При на Монако, „Монте Карло“, 29 май
8. Гран При на Азербайджан, „Баку“, 12 юни
9. Гран При на Канада, „Жил Вилньов“, 19 юни
10. Гран При на Великобритания, „Силвърстоун“, 3 юли
11. Гран При на Австрия, „Ред Бул Ринг“, 10 юли
12. Гран При на Франция, „Пол Рикар“, 24 юни
13. Гран При на Унгария, „Хунгароринг“, 31 юли
14. Гран При на Белгия, „Спа“, 28 август
15. Гран При на Нидерландия, „Зандвоорт“, 4 септември
16. Гран При на Италия, „Монца“, 11 септември
17. Гран При на Русия, „Сочи“, 25 септември
18. Гран При на Сингапур*, „Марина Бей“, 2 октомври
19. Гран При на Япония, „Сузука“, 9 октомври
20. Гран При на САЩ*, „Пистата на Америките“, 23 октомври
21. Гран При на Мексико Сити, „Ерманос Родригес“, 30 октомври
22. Гран При на Сао Пауло, „Интерлагос“, 13 ноември
23. Гран При на Абу Даби, „Яс Марина“, 20 ноември