Без значение колко добър е автомобилът първоначално, след няколко години в България той започва да получава задължителните подобрения. Всичко започва с екстри, като аудио уредба, високоговорители, дреболии от китайския онлайн битпазар – а след това идва ред и на по-сложните инженерни експерименти, които обикновено завършват много, много тъжно.
Има много водачи у нас, които веднага щом даден автомобил попадне в ръцете им, започват да кроят идеи и планове за подобряването му. И това би било добре донякъде, ако се отнася само до външния вид на автомобила – спойлери, премахване на хром, тониране на стъклата, но не и когато се засегне инженерния компонент. Но това е само началото.
В процеса на „усъвършенстване“, когато се налива масло в огъня с идеята колата да стане „по-бърза и по-мощна“, водачите стигат до техническия компонент. И тогава често се получават фатални подобрения. Колко? До пълно унищожение на автомобила. Например конструктивната смърт на буталата. Колкото и да е странно, постигането на такъв „впечатляващ“ ефект не е трудно.
Така че не се опитвайте да накарате „цивилни“, незабележими превозни средства да летят в стила на спортните автомобили. Четем в интернет, където всеки втори пише за ниското ниво на ефективност на стандартните двигатели и как за „без пари“ можем да увеличим тази ефективност. Най-лесният начин е да увеличите количеството на сместа, като инсталирате по-мощна помпа и, разбира се, по-ефективни дюзи, които често се избират просто „на око“ или пък чрез препрограмиране на електрониката.
Да направите това днес не е по-трудно от намирането на отговора на кръстословица. Премахваме „екологията“, флашваме „мозъците“ и получаваме временен приток на сили. Осезаемо, но, уви, временно, защото „карантиите“ на двигателя с вътрешно горене просто не са предназначени за такъв тласък.
Ако страдащият беше решил да прочете теорията малко по-нататък, вероятно щеше да научи, че спортните автомобили, чиито двигатели са проектирани за висока мощност и производителност, имат напълно различни елементи вътре. Двигателите може да изглеждат еднакви, но вътрешността е различна. Там са изковани същите бутала, предназначени за големи натоварвания и високи температури в горивната камера. Те ще издържат на нови натоварвания, но обикновените просто ще се спукат и разпръснат из двигателя, смилайки всичко по пътя си.
Особено ако не говорим за двигатели от деветдесетте години, чийто лъвски дял е разработен през седемдесетте години и тестван през осемдесетте години, а за модерни, крехки, като крило на пеперуда, двигатели, които дори не могат да издържат на нормална работа в града. Каква инжекция? Какви турбини?
Допълнителната мощност ще доведе изключително до структурна смърт на захранващия блок и последващи скъпи ремонти. Спомнете си, че двигателят в България е номерирана единица, потвърдена при регистрация. Така че експериментирането с него не е най-добрата идея. Ако все пак искате подобрения, правете ги след внимателно проучване на квалифицирани специалисти.