Европейската комисия предложи съществуващите в момента 27 вида документи за управление на превозни средства да бъдат заменени с единна електронна европейска шофьорска книжка. Проектът за нова директива беше приет в края на февруари 2023 г., като част от мерките за подобряване на безопасността на пътищата и намаляването на броя на жертвите на катастрофи. Подробности пред Радио София разказа инж. Емил Панчев, председател на Съюза на българските автомобилисти.
Той сподели, че това е проект, който тепърва ще бъде разглеждан и на който ще му бъдат правени промени, тъй като всички държави членки на ЕС ще дават различни предложения. Идеята е освен да се уеднакви книжката, тя да се издава електронно. Подновяването също ще бъде електронно, както и наказанията по отнемане на свидетелството ще важат за всички държави в ЕС.
„Изключително важен е изпитът за шофьорската книжка. Тъй като ние сме различни индивиди с различни способности, различно възприемаме, така е и с езика – едни го научават по-бързо, а други не, същото е и с умението за шофиране. Изключително голямо значение трябва да се отдава на изпита. Защото дали си научен или не, изпитът е този, който ти дава тези права“, подчерта Панчев.
Относно това, че младите и възрастните шофьори биват изтъквани като по-проблематични и рискови, той каза, че в предложението е засегната честата медицинска проверка на водачите. Също така се предлагат и облекчения, като например водачите сами да могат да декларират какво е тяхното състояние до определена възраст. По въпроса за глобите Панчев поясни, че в момента някои държави не налагат глоби на своите граждани, които са направили нарушение в друга страна.