Много е писано за незначителната роля на Toyota в бума на чистите електрически превозни средства. Най-големият производител на автомобили в света изостава от повечето свои конкуренти в надпреварата за електрически превозни средства с батерии (BEV), що се отнася до продукти и продажби. Там Tesla, Volkswagen и китайски марки са новите главни герои. Но нима повече от 20 години работа на Toyota с електрозадвижвания и батерии не се броят за нищо?!
С 22 300 електрически возила, доставени в световен мащаб, Toyota заема 29-та позиция в глобалната класация на продажбите на BEV през 2022 г. Множество по-малки производители като Renault, BMW, Ford и много нови китайски компании са продали повече от японския гигант. Чистото електричество представлява само 0.2%от общите продажби на Toyota, които са 10.48 млн. броя през 2022 г.
Електрическото портфолио на японците е ограничено до три SUV-модела (C-HR, bZ4X и Lexus UX) и семейство търговски ванове (Proace). За сравнение – BYD, най-големият производител на електромобили в Китай, прави 13 различни модела, без микробуси. BMW Group има осем електрически коли, Stellantis – девет автомобила и 15 микробуса.
Докато повечето от западните конкуренти на Toyota съсредоточиха усилията и ресурсите си върху ускоряване на прехода, японската компания беше заета с подобряването на своята хибридна технология. Когато влезе в продажба през декември 1997 г., Toyota Prius стана първият в света масово произвеждан хибриден автомобил. Той бе резултат от документа „Харта на Земята“, обявен от Toyota през 1992 г., който съдържаше целта за производство на превозни средства с ниски вредни емисии (в края на 90-те емисиите от автомобилите не бяха гореща тема в индустрията).
Към септември 2022 г. японската фирма е продала 5.05 млн. броя от Prius в четири поколения. Истината е, че Toyota отвори вратата за разработване и приемане на чисто електрически автомобили, като същевременно намаляваше вредните емисии на своя автопарк през годините. В същото време фирмата се занимава с електрически задвижвания и батерии по-дълго от сегашните лидери.
Какво да очакваме?
Ако особеност, която най-добре описва Toyota, това е способността ѝ да разбира глобалните пазари. За разлика от всеки друг автопроизводител, японският концерн присъства в почти всяка страна, благодарение на широка гама продукти, които се адаптират към нуждите на различните потребители. Toyota е първият избор за купувачите на нови автомобили в Африка, Близкия изток, Япония, Югоизточна Азия и Океания. Тя е най-привлекателната неамериканска марка в САЩ, вторият най-популярен производител в Китай, третият най-популярен в Латинска Америка и петият най-популярен в Европа.
Автомобилите на фирмата са популярни, защото са надеждни и хората им вярват, така че Toyota не е за подценяване. Обявените през юни „електрически“ планове, които призовават за разработване на батерии, способни да изминат с едно зареждане до 1000 км след 2026 г. и 1500 км след 2028 г., са само началото на възстановяването на позициите. Целта е присъединяване към бума на изцяло електрическите превозни средства, когато търсенето е добре установено и след вдъхновение от днешните големи производители.
След като постави всичко на място, Toyota може да бъде удобно готова да атакува, благодарение на своя размер, на ноу-хау и международно присъствие – три елемента, които най-големият производител на електромобили в света -Tesla, все още изгражда.