Ерата на електрифицираната мобилност официално е пред нас и изглежда, че дните на двигателите с вътрешно горене (ДВГ) са преброени. Но дали електромобилите са единственото решение или има нещо, което може да осигури най-доброто от старите и от новите технология? Може би именно plug-in (зареждащите се) хибриди (PHEV) са ключът, който да елиминира недостатъците на изцяло електрическото зареждане (EV), като го комбинира с надеждния двигател с вътрешно горене.
С възможността за използване на синтетични горива и нарастващата цена на EV задвижванията, PHEV, с гъвкавостта на агрегатите с двойно задвижване, може да се окажат най-доброто решение за тези, които искат най-доброто от двата свята. Нарастващият брой на PHEV-моделите е доказателство, че тази технология не бива да бъде отхвърляна с лека ръка.
Ето 10 причини, поради които PHEV могат да бъдат по-добър избор в сравнение с EV:
По-малките батерии осигуряват повече гъвкавост
Теглото играе първостепенна роля за цялостната динамика на превозното средство – повече тегло, повече проблеми. Plug-in хибридните електрически превозни средства обикновено имат по-малки батерии от традиционните електромобили, което може да ги направи по-гъвкави и по-лесни за управление в повечето ситуации.
По-малкото тегло дава и по-голяма сигурност при спирането, като PHEV може да използва както спирачната система на двигателя, така и мощността от регенерираната спирачна система. Ефективните PHEV с повече от един двигател, като Ferrari SF90 и McLaren Artura, могат да извършват прецизно векторизиране на въртящия момент и драстично да подобрят управлението при висока скорост и цялостната пъргавина на автомобила.
За всекиго по нещо
Автомобили, като Chevrolet Corvette E-Ray и наскоро пуснатото BMW XM, съчетават мощта на V8 двигател с предимствата на електрифицираното задвижване. Хибридното BMW може да измине само на електричество близо 90 км, благодарение на батерията, а комбинацията от 4,4-литров V8 и електромотор осигурява мощност 653 к.с. на огромния SUV.
Електрическата система на E-Ray e много по-скромна, като позволява само 8 км на ток, но пък, ако добавите 6,2-литров V8, той осигурява на хибридната суперкола възможност за ускорение от 0 до 100 км/ч за 2,5 секунди. И всичко това е на цена от малко над $100 000.
Без притеснение за пробега
Най-голямото препятствие пред електрифицирането е безпокойството от пробега с едно зареждане, който зависи от много фактори. Те включват лоша инфраструктура за зареждане, малки батерии и безкрайно дълго време за зареждане. Така че желаещите предимствата на EV в градска среда без никакви ограничения PHEV изглежда идеалното решение.
Автомобили, като BMW 330e, предлагат около 70 км пробег на електричество в градски условия, което е предостатъчно за повечето шофьори. В същото време те имат на разположение PHEV с мощност 249 к.с, което им предоставя достатъчно гъвкавост и ниски вредни емисии.
По-ниски разходи за поддръжка на батерията
Батериите са основна част от съвременните електромобили и те определят всичко – от производителността до продължителността на живота. Батериите издържат 10 години и около 200 000 км пробег, след което целият пакет трябва да бъде сменен. А това е много скъпо.
Тестове показват, че 8-годишен Nissan Leaf губи около 20% от капацитета на батерията си. В същото време по-малките батерии означават и по-ниска цена, като в същото време един ДВГ със сигурност ще оцелее много по-лесно след 10 години експлоатация.
Най-доброто от два свята
Автомобилната индустрия като цяло е свидетел на внезапен прилив на мощни PHEV, които включват всякакви модели – от Ferrari 296 GTB до Hyundai Santa Fe. Те комбинират ефективността и незабавния въртящ момент на електрическо задвижване със звуците и усещанията на ДВГ. Електромоторът може да помогне за допълване на празнините в мощностната стандарния двигател, като едновременно с това улеснява векторизацията на въртящия момент.
Високопроизводителните PHEV са не само по-забавни за шофиране, но могат да бъдат и по-ефективни, когато се карат с висока скорост. При интензивно шофиране системата за регенериране на батерията на PHEV може да рекуперира енергията при забавяне, намалявайки количеството енергия, необходимо от бензиновия двигател и повторно да използва на енергия, която иначе би била загубена като топлина и триене по време на спиране.
Няма нужда от специализирани станции за зареждане
За разлика от съвременните електромобили, които идват с обещанието за супербързо зареждане и което често е придружено от необходимостта от специализирана инфраструктура за зареждане, PHEV не изискват такава. Техните по-малки пакети батерии могат да се зареждат чрез стандартни домашни контакти, без да се налага да се правят компромиси със скоростта на зареждане . Това означава, че шофьорите могат да зареждат колите си у дома, в офиса или на обществените зарядни станции без много проблеми.
Тази гъвкавост може да помогне за намаляване на разходите за зареждане, което го прави по-достъпно за шофьорите. Така че PHEV не само се оказват по-евтини за презареждане, но и може да се зареждат по-бързо от конвенционалните EV в повечето случаи.
PHEV могат да използват нисковъглеродни петролни алтернативи
Наличието на литий и силиций в EV-технологията предсставя някои сериозни предизвикателства по отношение на устойчивостта, поради което използването на алтернативни горива с ниски емисии става все по-актуално. PHEV притежават потенциал за горене на нисковъглеродни петролни алтернативи. Те включват биогорива, произведени от биоотпадъци и други органични материали, които след това се смесват с бензин или дизел в различни съотношения.
Получената смес отделя значително по-ниски въглеродни емисии от конвенционалните бензинови и дизелови горива. Синтетичните горива също са жизнеспособна бъдеща алтернатива, тъй като предварителните им тестове вече дадат обещаващи резултати. Те се произвеждат чрез преобразуване на възобновяема енергия в течни или газообразни горива и процесът използва възобновяема електроенергия и въглерод като суровини.
По-малко батерии завършват на сметищата
Добре установен факт е, че PHEV като цяло имат значително по-малък пакет батерии от еквивалентен по размер EV. Това означава, че батерията може да се използва повторно за по-дълъг период от време, преди да се наложи да бъде рециклирана или изхвърлена. Дори рециклирането на стари батерии продължава да бъде предизвикателство, тъй като само 3% от всички в световен мащаб се рециклират, а 97% завършват на сметищата. Така че, дори в края на техния жизнен цикъл, PHEV ще доведе до значително по-малко електронни отпадъци в депото, отколкото еквивалентен EV.
PHEV също би позволил на своя потребител да използва леко влошена батерия за много по-дълго време, тъй като ДВГ може да се включи, когато е необходимо. Това прави PHEV много по-екологични.
Може да поддържа постоянно по-високи скорости
Plug-in хибридът има тенденция да използва много по-голям електродвигател от еквивалентните хибриди, което означава, че може да достави голям мигновен въртящ момент и драстично да подобри ускорението на автомобила.
От друга страна, конвенционалното електрическо превозно средство използва много по-големи батерии и двигатели, което води до впечатляващо ускорение. Но големите батерии идват с допълнително тегло. Например Tesla Model S, който е добре известен със своето невероятно ускорение, има 550-килограмова батерия, а това е три пъти повече от средния PHEV. Т.е. ускорението е кратковременно, а след определен момент EV започва да губи темпо.
Екологични проблеми при добива на литий
Производството на батерии често се свързва с предизвикателствата за снабдяването с устойчив литий в подкрепа на това глобално нарастване на търсенето на електрифицирани превозни средства. Въпреки че и двата типа автомобили изискват този материал, при PHEV той е много по-малко. По-малките батерии изискват по-малко суровини, т.е. по-малко въздействие върху околната среда.