Той е само на 15 години, но вече има зад гърба си безброй състезания и успехи в световните картинг среди. За срещата си с Фернандо Алонсо, трудностите и пътя към мечтата му за Формула 1, българската надежда Никола Цолов разказа пред в. “Труд”.
Започва да се занимава с картинг през 2016 г., а от 2018 г. заниманието става професионално. Баща му е този, който го тласка в тази посока. Като фен на моторните спортове, решава да заведе Никола на картинг пистата, за да карат заедно и така постепенно младият пилот усеща, че му допада да се състезава.
Още от ранна детска възраст Никола се интересува само от колички. Баща му дори му купува картинг-играчка с педали, с който да кара в парка. Никола смята, че преди човек да опита различни неща, няма как да знае кое е неговото призвание и затова е благодарен на родителите си, че са му дали възможност да пробва няколко спорта – айкидо, скокове на батут и плуване. Но в картинга е най-добър от самото начало и така намира своето призвание.
Той е спечелил много състезания, като става републикански шампион на България за 2016 и 2017 г. От 2018-та започва да се състезава в Италия, а през следващите две години целите му са Европейски и Световен шампионат, организирани от CIK FIA. “Състезанията бяха в цяла Европа и съм горд, че се движех в топ 5 на най-добрите пилоти в световен мащаб”, разказва българинът.
Въпреки големите си успехи, младият пилот признава, че дотук се стига изключително трудно, с много лишения от игри с приятели, кино и други развлечения, защото неговата главна цел е да бъде успешен и винаги се стреми към това.
Най-голямата мечта на Никола е да стане първият българин във Формула 1 и непрекъснато работи за постигане на тази цел. Разказва, че пътят до там е труден и дълъг. “Тази година тествам с Формула 4 и плановете ни са да се състезавам в испанския шампионат. Надявам се и ще работя за добри резултати, за да мога следващия сезон да премина в горния клас. Следват Формула 3, Формула 2 и чак тогава Формула 1. В зависимост от постиженията и финансовите възможности на пилота се преценява кога да премине да се състезава нагоре, така че имам поне четири години много работа и фокус за постигане на целта. Това се очаква от мен в следващите няколко години, а и след това”, казва той.
През последните 3 години Никола и семейството му непрекъснато се местят, като всяка седмица са на различно място, в зависимост от тренировките и състезанията. През 2021 г. са били само около 4 седмици в България, а през останалото време са на път из цяла Европа. Пътуват с личния си автомобил, защото така са по-гъвкави и нямат проблеми с преминаване през различните граници заради коронавируса. Родителите му са плътно зад него и правят всичко по силите си, за да му помогнат в реализиране на мечтите му. Бащата на Никола работи упорито, за да ги издържа и да търси спонсори, а майка му напуска работа преди 4 години, за да може да пътува навсякъде с него за тестове и състезания. Картинг пилотът е на самостоятелна форма на обучение от 3 години – не посещава физически училище и се явява на изпити по всички предмети. Учи изкуства и чужди езици, предимно италиански, като избира училището си още в 5 клас, защото му допада да рисува. Никола има пълната подкрепа от директора и преподавателите на училището и без тях, както и без баба му, която го подготвя за 80% от предметите, не би могъл да се справи.
През сезон 2022 предстои подготовка за участие в испанския Формула 4 шампионат, който включва 21 състезания в 7 уикенда и тестови дни преди всяко състезание на съответната писта. Пет от уикендите ще са в Испания, един в Белгия и един в Португалия.
Дали картингът има бъдеще в България – Никола казва, че силно се надява условията и интересът към моторните спортове в страната ни да се възродят и да има повече български представители в тези спортове по света, с възможности за подготовка в България.
През 2020 г. Никола преминава от клас Мини в клас Джуниър и баща му търси подходящ нов отбор с високи цели. Още през декември 2019 г. попадат на малък частен тим от Овиедо, който ги кани на тестове на пистата на Фернандо Алонсо в Испания. Там за първи път Никола се среща с двукратния шампион от Формула 1 и дори има честта да кара няколко обиколки с него, за да му покаже траекторията на пистата. Допадат си веднага с испанския отбор DPK и така започва израстването си в горните класове с тяхна подкрепа.
Благодарение на доброто развитие на Никола като пилот и най-вече постиженията му през сезон 2021, лично Алонсо го кани да се състезават в един отбор в 24-часовото Ендурас състезание в Дубай в края на миналата година, като правят много добро представяне и се класират на 3-то място.
Прекарвайки време заедно в съвместна работа и разговори за мечтите и бъдещето му, Алонсо решава да подкрепи Никола в израстването му в професионален план. Надеждата и желанието им е с негова подкрепа да намерят още спонсори, които да му помогнат по пътя за достигането до Формула 1.