5 авангардни технологии, които идват в автомобилите ни

Автомобилните производители се насочват към електричеството и едновременно с това засилват свързаността на своите автомобили – добавяйки функции, интерфейси и операционни системи, познати от нашите смартфони и таблети.

Цялата тази свързаност върви с потенциални клопки. „Като цяло сигурността се превръща във все по-голямо предизвикателство“, коментира Сам Абуелсамид, старши анализатор в консултантската фирма Guidehouse Insights. „Тъй като превозните средства стават все по-свързани, при тях се появяват повече варианти за атака“, добавя той.

Но тези разработки също така ще стимулират осезаеми промени в начина, по който персонализираме и пътуваме с колите си. Ето един поглед към някои от новите и изненадващи начини, по които можем да използваме нашите автомобили.

5 авангардни технологии, които идват в автомобилите:

Сменяща цвета си кола

Нововъзникващите технологии могат да позволят нови приложения за екстериора на автомобила. Германският концерн BMW създаде експериментално повърхностно покритие, импрегнирано с „дигитално мастило“, подобно на използваното в електронни четци като Kindles. Когато през този пласт премине електричество, то може да създаде пикселни шарки – статични или движещи се – в 32-цветен спектър. И постига това, за разлика от LCD екраните, с ограничено потребление на енергия, което е важно за пробега на електрическите превозни средства.

„Електронното мастило е двустабилно“, казва Стела Кларк, инженер по изследвания и иновации в BMW. „Това означава, че когато приключи с промяната на цветовете, покритието изобщо не се нуждае от енергия“, добавя тя.

Тази технология има множество практически приложения, изтъква Кларк. Може да реагира на времето – например да направи колата черна, за да абсорбира топлината, или бяла, за да отразява светлината. Или може лесно да показва информация като състоянието на батерията.

Колата като портфейл

Радиочестотните идентификационни етикети, свързани с вашата кредитна карта, като E-ZPass, вече позволяват на вашия автомобил да плаща пътни такси. Но скоро може да използвате автомобила си като заместител на кредитна карта, за да пазарувате директно от шофьорската седалка.

Тази нова категория „плащания в автомобила“ вече се използва в приложения, свързани с автомобилите, като паркиране и зареждане на батерията. Автомобилните производители се стремят да разширят тази възможност и в други сфери.

„Смятаме, че има възможност в автомобилното пространство“, изтъква Джим Никълс, вицепрезидент на отдела за потребителски продукти и технологии във Volvo. „Искаме колата да се държи точно като Apple Wallet. Още един начин за сигурно предаване на информация и плащане“, добавя той.

Разбира се, навигационната система на вашия автомобил също може да показва търговски промоции въз основа на близостта до рекламни партньори. „Може да ви даде информация, когато сте близо до Starbucks. Например, да ви даде 20% отстъпка“, споделя Ед Ким, президент и главен анализатор в консултантската фирма AutoPacific.

Целта тук не е само удобството, тъй като търговците на дребно и автомобилните компании могат да вземат комисионни, когато се извършва покупка от автомобил. „Това е потенциално много доходоносно и за двете страни“, добавя Ким.

Безжични актуализации

Превозните средства все повече ще се определят от техните бордови софтуерни системи. Това означава, че докато автомобилните производители разработват надстройки и корекции за тези системи, новият код може да пристигне под формата на безжични актуализации, или OTA. Автомобилите могат да свалят новите надстройки за една нощ, както смартфоните, които получават актуализация на операционната система.

Това може драстично да промени връзката между потребителите и автомобилите, смята Васим Бенсаид, вицепрезидент на отдела за разработване на софтуер в производителя на електрически автомобили Rivian.

Много неща, които в миналото биха изисквали клиентът да влезе в сервизния център, могат да бъдат обработени чрез OTA, изтъква той. И автомобилният производител може да добави нови функции (като звукови ефекти или игри) и възможности (като подобрен пробег на батерията), докато се разработват.

„Това ни позволява да предоставим изживявания, които наистина, наистина правят автомобила по-добър с времето. Социалните платформи, онлайн форумите, проучванията и обществените събития биха позволили на производителите на автомобили да реагират директно и бързо на оплакванията и желанията на клиентите. С изкуствения интелект превозните средства може дори да са в състояние да „самодиагностицират проблеми и да предсказват проблеми“, посочва Бенсаид.

OTA актуализациите могат да разширят функционалността, остатъчната стойност и продължителността на живота на превозното средство. Въпреки това ще е необходима бдителност, за да се гарантира сигурността. „Увеличаваме значително риска за потребителите. И не само това, но знаем, че е сравнително лесно да се направи злонамерен софтуер“, признава Дейвид Барзилай, съосновател на фирмата за автомобилна киберсигурност Karamba Security. „Това наистина е доста рисковано в много аспекти“.

Абонаменти в автомобила

Сателитното радио е сред първите системи в автомобила, които изискват месечно плащане. В бъдеще функции като автономно шофиране, или дори отопляеми седалки, може да се предлагат и чрез абонаменти.

Потребителите ще могат да включват и изключват тези абонаменти според нуждите, осигурявайки гъвкавост, изтъква Ким от AutoPacific. А производителите на автомобили могат да избегнат високите разходи от изграждането на превозни средства с различни характеристики. Вместо това те биха могли просто да оборудват всички автомобили с един и същ хардуер и да активират дистанционно артикулите, за които абонатите са готови да платят.

Това може да включва хардуер, за който предвиденият софтуер все още се разработва – като усъвършенствани системи за подпомагане на водача или системите за безопасност. Автомобилните производители също ще получат непрекъснат поток от приходи, особено полезен по време на капиталоемкия преход към електромобили.

„Това е нещо, което решава проблема с намаляването на маржовете при новите автомобили, тъй като индустрията се електрифицира“, казва Ким.

Въпреки че някои изследвания показват, че има липса на потребителско търсене или интерес към абонаментните услуги, според Ким те „се превръщат в такава норма в неавтомобилните индустрии и това ще се пренесе върху автомобилната, независимо дали ни харесва или не“.

Шофиране без ръце

На фона на злополуките, които ни отдалечават от реализирането на автономното придвижване с автомобил, индустриалните играчи изместват фокуса си към усъвършенствани системи за подпомагане, които биха намалили умората на водача – което ви позволява, условно, да свалите ръцете си от волана и да спрете да следите движението. Това са т.нар. системи от трето ниво на автономност.

Mercedes-Benz, лидер в разработването на тези системи, очаква технологията да започне да се използва масово по главните извънградски пътища, където липсват опасностите от градския трафик.

Тъй като тези системи стават все по-надеждни, те ще функционират на все по-малки пътища и ще се интегрират с автомобилни навигационни системи, позволявайки безпроблемно придвижване без ръце от началната точка до крайната дестинация.

За да се гарантира безопасността, такива превозни средства ще разполагат с десетки сензори, включително радар, LIDAR, камери, ултразвук и сензори за влажност на пътя. Те дори ще имат микрофони, които, според говорител на Mercedes, „са особено важни за откриване на превозни средства за спешна помощ“. Ако бъдат забелязани пречки, системата ще издаде предупреждение към водача да поеме обратно контрол. Ако няма отговор след няколко секунди, колата ще намери място за безопасно спиране.

Системите за асистирано шофиране могат да предложат неочакван недостатък: Може да загубим радостта и уменията, придобити от натрупвания опит като шофьори.