5 полезни функции в автомобила, за които малцина знаят

След закупуването на нова кола не всички шофьори четат внимателно инструкциите и така някои много важни устройства биват пренебрегвани. Малцина използват функции, чиито бутони са разположени така, че да не са непрестанно пред погледа.

И в един момент с изненада научават за наличието на скрити устройства, които помагат значително за използването на автомобила.

Решетка под волана

Мнозина вероятно са забелязали, че в автомобили с автоматичен климатик, на арматурното табло или на централния тунел, има малка решетка, която скрива кухината в панела. Някои смятат, че това се дължи на липсващ бутон или просто елемент от дизайна, поради което окачват стойка за смартфон върху него или поставят религиозни иконки.

Всъщност под решетката са разположени сензорът за температура в кабината, както и сензорите за влажност. С тяхна помощ климатичната система контролира качеството на въздуха и регулира работата на климатика. В някои автомобили може да има няколко такива решетки. Малък вентилатор изпомпва въздух през решетката и го доставя до чувствителните елементи на сензорите, но ако решетката е покрита с някакви предмети, тогава работата на климатичната система ще бъде нарушена.

Функция на вътрешното огледало

Като цяло в колата няма нищо ненужно. Ако се вгледате внимателно във вътрешното огледало, върху него (най-често в долната част) можете да видите малък лост. Той управлява светлинния филтър вътре в кутията на огледалото.

Когато бъде натиснат, вътрешната призма, отразяваща изображението отзад, се завърта така, че да абсорбира част от ярката светлина от фаровете на движещите се отзад коли. Тоест светлината вече не отива директно към огледалото, а през филтъра. Това е направено, за да се предотврати заслепяването на водача през нощта от ярките лъчи на автомобилните фарове. Лостчето обикновено е под огледалото и трябва да се натисне надолу, но не всички начинаещи шофьори го забелязват веднага. И тъй като автомобилните инструктори не преподават подобни тънкости, лостът (на снимката) не се използва.

При по-скъпите автомобили това устройство има електрическо задвижване, което се активира автоматично по команда на електронен блок за управление, който реагира на сигнали от фотоклетки. Първият сензор анализира степента на осветеност по посока на автомобила. Вторият улавя светлината от фаровете на движещите се отзад автомобили. При значителна разлика между осветеността отпред и ярките светлинни източници отзад, електрониката завърта филтъра и затъмнява огледалото. Въпреки това, за да активирате функцията за автоматично затъмняване, има малък незабележим бутон, който трябва да натиснете и задържите за 2-3 секунди.

Заключване на предавките

Друг незабележим бутон е разположен до селектора на автоматичната скоростна кутия. Това е ключ за заключване на скоростите. Той се намира пред лоста и е покрит с пластмасов капак за предотвратяване на случайно активиране. Никой никога не го използва, но напразно.

С помощта на функцията shift lock можете да блокирате колата, когато тя е паркирана с изключен двигател. Това е необходимо, в случай на повреда на превозното средство. Например, нека си представим ситуация, при която кола не запали и трябва да бъде закарана в сервиз за ремонт. Когато двигателят е изключен, селекторът се блокира от специална ключалка. За да натоварите колата на платформа, трябва да премахнете това блокиране, за което помага бутонът за заключване на предавките. За да направите това, извадете малкия щепсел и натиснете бутона, след което преместете лоста в позиция N. След превключване на неутрална скорост, дори и без работещ двигател, можете да преместите колата на правилното място или да я плъзнете върху товарната платформа на камион за теглене.

Overdrive

На старите 4-степенни автомати има още един бутон, който не е добре забележим и понякога почти не се използва от собствениците. Това е функция OD (Overdrive), която позволява да се увеличи прага за превключване на скоростите. Ако при нормална работа степените на скоростната кутия се сменят при 2000 об./мин на двигателя, при Overdrive те се превключват вече при 3500-4000. Кутията, както казват шофьорите, „виси“ на трета предавка и позволява да се поддържа двигателят на максимална производителност.

Режимът OD се препоръчва за използване през зимата, когато пътищата са покрити със сняг. В снежната киша допълнителният въртящ момент няма да навреди. Високите обороти спомагат и за ефективно спиране на двигателя при отпускане на педала за газта.

Блокиране на задната врата

Превозването на деца в кола е свързано с редица опасности. Съществува риск те да започнат да си играят с лостчето на вратата, което може да доведе до внезапното ѝ отваряне по време на шофиране. Същото често се случва с бутона за автоматично отваряне на прозореца.

Не всички шофьори знаят, че ключалките на прозорците на задните врати може да бъдат блокирани. Това става с помощта на незабележим лост в края на вратата. За да получите достъп до него, трябва да отворите вратата и да огледате внимателно мястото – много често има или надпис Child Protector, или малка указателна схема.