7-те проблема на автоматик, който се поставя на над 20 модела

Една от най-проблемните скоростни кутии в историята е разработена от General Motors, като се появява през 2007 г. Тя се поставя на модели на Opel, Chevrolet, Daewoo и дори на по-редки автомобили от марките SAAB и Buick. За нейните слабости предупреждават експертите от изданието ZR, които също така дават съвети за това как те да бъдат предотвратени.

Кутиите от серията 6T30 са проектирани да работят с двигатели с малък обем и мощност. Те се срещат моделите Chevrolet Aveo, Cruze, Orlando, Cobalt и Lacetti, както и в Daewoo Gentra. Агрегатите 6T40 са предназначени за по-тежки и мощни автомобили – Chevrolet Captiva, Cruze и Lacetti, докато версията 6T45E се монтира на превозни средства с предно и задвижване на всички колела с обем на мотора до 3,2 литра, сред които, например, е Opel Antara.

Първата цифра (6) в обозначението показва броя на предавки. Буквата T означава, че тези кутии са закачени с двигатели, монтирани напречно. А номерата 30, 40, 45 са клас по отношение на предавания въртящ момент. Без значение на какъв модел са инсталирани тези кутии, всички собственици са изправени пред едни и същи проблеми.

Прегряване на работната течност

През лятото, в задръствания и по време на интензивно шофиране, температурата на течността се повишава над 100° C. И при прегряване ATF-течността (маслото) бързо се разгражда. За да не се случи това, поддържайте топлообменника на климатика и радиатора на двигателя чисти.

Ако кутията често работи при високи натоварвания, по-добре е да инсталирате допълнителен радиатор. В допълнение към радиатора ви е необходим и термостат, който няма да позволи течността да се охлади през зимата. Инсталирането на такъв комплект не е никак евтино, предупреждават експерти.

Сложна конструкция

В класическите хидромеханични автомати верижните задвижвания са рядкост. По-голямата част от автоматичните трансмисии за напречно разположение се управляват с цилиндрични спирални зъбни колела. В кутията на GM обаче въртящият момент от комплектите планетарни предавки към диференциала се предава точно от многоредова ламелна верига. И тези вериги се износват доста бързо, като заради това течността преминава в кутията и нарушава работата на други части и агрегати.

Вредна унификация

За да намалят производствените разходи, конструкторите унифицират скоростни кутии за двигатели, които се различават значително по мощност. Това води до факта, че при компактните автомобили кутията е с малко наднормено тегло, но има добра граница на безопасност, докато при големите автомобили нейният ресурс е недостатъчен. Пробегът преди основен ремонт е 120 000-150 000 км, което е прекалено малко.

Много елементи в редица скоростни кутии са взаимозаменяеми. Това намалява разходите на производителя, но за потребителя автомобилите и техните ремонти не стават по-евтини от това.

Преждевременна загуба на налягане

Повишените вибрации, причинени от предаването на максимални въртящи моменти, разбиват втулките на вала. През износените втулки маслото започва да напуска работните кухини. Производителността на помпата не е достатъчна и електронната система за управление инструктира соленоидите да отварят секцията все повече и повече. В резултат на това съединителите започват да се плъзгат. Продуктите от износването навлизат в течността и дезактивират хидротрансформатора.

Проблеми с хидротрансформатора

Конструкцията на скоростната кутия беше модернизирана няколко пъти, но проблемите продължиха. При работа с прегрята течност (до 120° C), която съдържа много частици с желязо, сензорите за на вала се действат. Принципът им на действие се основава на ефекта на Хол и полепналите по тях стоманени стърготини нарушават работата им. Първо започват да буксуват предавки от четвърта до шеста, а след това проблемите прогресират. Съветът е прост – за да удължите живота на кутията, сменяйте течността и филтъра по-често.

Преобразувател на въртящия момент

Когато ремонтирате автоматични трансмисии от семейството 6T30/6T40/6T45, не забравяйте за фрикционните дискове в преобразувателя на въртящия момент. В крайна сметка почти всяка неизправност на кутията води до навлизане на голямо количество мръсотия в работната течност, което бързо износва съединителя.

Забравете за чип-тунинг

Всички скоростни кутии от семейството нямат голям запас на висок въртящ момент. Затова и те служат добре, ако се карат равномерно, тоест без прекалено натискане. Форсирането на мотора с такава скоростна кутия е противопоказно, в противен случай ще се наложи ремонт на агрегата. И най-вероятно не само на него, а и на двигателя на автомобила.