La donna e mobile от операта „Риголето” вероятно е най-известната оперна ария в историята, разкриваща развратната природа на херцога, който живее за забавления и наслада.
Да не се залъгваме, всички ние искаме да живеем за забавление и наслада, а соловото изпълнение на Nissan е наистина впечатляващо. Наслаждавам му се сред утопичните гледки и правила за движение в Стокхолм, а в главата ми звучат оперни арии на Верди, Пучини и компанията.
И макар името на този електромобил да не произлиза от основната оперна форма (идва от древните езици санскрит и пали и означава нещо благородно, надеждно и уважавано), няма как човек да не направи аналогия с ангелския глас на Андреа Бочели и неговата версия на Nessun Dorma. А когато започна презентацията на модела и типичното за японските компании вдъхновение от тяхната философия за живота, човек разбира защото истинското значение на името на този модел идва от стари думи за благородно.
Всичко в този автомобил подсказва, че е било обмисляно и претегляно с години, буквално. Между Leaf и Ariya има 10-годишен прозорец, а от представянето на последната до сегашния международен тест драйв и пазарно лансиране – минаха още 2 години. Домакините сякаш бяха гузни от този факт, и би трябвало, но ви уверявам, че чакането си заслужаваше.
В нито един друг модел на Nissan (дори и във вездесъщия GT-R) не съм изпитвал подобно усещане за лукс и качество, които спокойно мога да сравня с обичайните измерители от Германия – Mercedes и BMW. И не преувеличавам. Дори тук това усещане за лукс, качество и благородство е още по-силно, тъй като е неочаквано, неусещано преди в друг автомобил Nissan (дори и в GT-R, с който се произвеждат в един и същ завод в Точиги).
Неочаквано беше и забавянето на този автомобил, тъй като с Leaf японците постлаха пътя на успяха в сегмента на електромобилите. Без съмнение това бе автомобил, изпреварил времето си с много. Но с много позакъсня и Ariya, която по размери представлява електрически еквивалент на Qashqai. Но в техническо отношение е напълно нов автомобил. И така трябва да е, защото няма лукса да прокарва пътя, както това направи Qashqai преди години.
Напротив, сега конкуренцията е безмилостна, затова и трябва да предложиш нещо, с което да се разграничиш от VW ID.4, Ford Mustang Mach-E, Tesla Model Y, Toyota bZ4X, Kia ЕV6 и много други. Трябва да кажа, че няма нещо концептуално ново спрямо тези конкуренти, както навремето бе Qashqai. Но също така мога да ви уверя, че вероятно това е най-открояващият се като дизайн модел, а що касае интериора – за мен категорично е най-добрият от споменатите тук.
Екстериорът на Ariya е началото на сериозно предефиниране на стандартите и философията на Nissan по отношение на дизайна. Изцяло обновеното лого на Nissan е разположено в центъра на аеродинамичната решетка, светещо ярко благодарение на 20 светодиода, от които е изградено. Долната част на решетката е подчертана с фино осветление, което светва заедно с логото, когато автомобилът е готов за движение. Елегантните LED дневни светлини, с вградени четири 20-милиментрови прожектора са комбинирани с мигачите, за да подсилят V-образния челен дизайн на Ariya.
Погледната отстрани, Ariya впечатлява с елегантната, ниска линия на покрива. Спортните 19-инчови алуминиеви джанти с пет спици (възможност и за 20-инчови джанти, в зависимост от нивото) допълнително подсилват силното излъчване на профила.
Трябва да изтъкна и цветовете. Лансиращият цвят е това „разтопено злато”, но на теста бе показан и един „хамелеон”, с който навремето Infiniti направи не едно и две заглавия. Не знам как стои въпросът с регистрацията в КАТ, но слънчевата светлина създава четири нюанса.
Но истинското утопично усещане за японско спокойствие разкрива интериорът. Домакините използваха няколко японски философии за живота (една дума, преводът на която е с 1-2 изречения), за да го опишат, но аз мога да го направя само с една – утопия. Този автомобил няма аналог в историята на Nissan. На първо място заради материалите. Седем на брой са те в облицовката на вратата, всичките изключително приятни на допир. Тук чукаща на кухо пластмаса няма.
Казах го в началото, повтарям го и тук: в GT-R също има кожа, но тук тя просто е по-добра. И ако в Годзила имаме прекалено много бъбриви детайли, тук японците са се постарали да пресъздадат едно изчистено жилищно пространство.
Направили са го по възможно най-минималистичния начин. Досега смятах, че Volvo са царе на елитарния минимализъм, но вече имат достоен конкурент. Още една причина тестът да бе в Стокхолм.
Монолитният дисплей е съставен от два 12,3-инчови екрана, а част от информацията се проектира с head-up дисплей. На арматурното табло и конзолата между двете седалки има дървен фурнир, върху който са разположени тактилни бутони, които светват при стартиране на автомобила. Самота конзола между седалките е подвижна (с електромотор и така липсващите чипове), с електромотор се отваря и втора малка жабка между волана и основната. Тези две характеристики са само да се изфукаш пред някой нов спътник, може и без тях, но пък Мечо Пух обича да има в изобилие.
В изобилие е пространството, в това няма две мнения. Моделът е изграден на новата платформа CMF-EV, която Nissan нарича “магическо летящо килимче”. Сред основните й предимства е именно възможността за отваряне на пространство. Климатроникът, например, е поставен в двигателния отсек, таблото е тънко и компактно. Също така, плосък, открит под – благодарение на местоположението на батерията в основата на шасито – водят до огромно пространство за краката и лесно взаимодействие между пътниците отпред и отзад.
Nissan Ariya се предлага с две батерии с използваем капацитет 63 и 87 kWh. Двете се предлагат с предно предаване и мощност съответно 160 kW и 178 kW (по 300 Нм). Топ изпълнението е Ariya e-4ORCE (87 kWh), чиято мощност е 225 kW и 600 Нм въртящ момент. Три са режимите на работа – стандартен, спортен и еко, като e-4ORCE версията ще има допълнителен режим за сняг.
В динамично отношение Ariya не може да се мери с най-бързите, но японците въобще не са се целили в нещо подобно. Версиите с предно се ускоряват за съответно 7,5 и 7,6 секунди, докато Ariya e-4ORCE за 5,7 секунди. Максималната скорост на последната е 200 км/ч, а на другите две 160.
Тук идва и най-важният параметър за един електромобил – пробегът. Аз тествах версията с малката (63 kWh) батерия и предно, която по цикъла WLTP може да измине до 403 км с едно зареждане. Най-голям е пробегът с по-голямата батерия и предно предаване – до 533 км, докато Ariya с 4х4 минава до 500 км.
Автомобилът се предлага със 7,4/22 kW АС зарядно, докато на DC станция пиковата мощност е 130 kW. Това е далеч от най-добрите по този параметър, но на тази забележка екипът на Nissan отговори, че 80% от обществените зарядни станции в Европа са с мощност до 130 kW, така че това прозвуча като разумен довод. А и всичко над тези параметри е свързано с доста сериозни суми над крайната цена на Ariya, каквато за момента все още няма за България.
На зарядно с мощност 130 kW малката батерия зарежда пробег от около 270 км за 30 мин, 350 км е той за по-голямата батерия и 2WD. Версията e-4ORCE пълни за 325 км.
Както вече споменах, аз тествах версията с 63 kWh батерия и предно. Потенциално тя може да измине с едно зареждане 403 км, но всичко зависи от човека зад волана. И от условията. Аз взех автомобила с потенциални 446 км пробег. Изминах 98 км и батерията показваше оставащи 337 км (77%). Средният разход за този маршрут бе 15,1 kWh/100 км, а средната скорост 56 км/ч. За последния параметър си има своето обяснение: тестът бе в Швеция. Който се е движил там ще знае, че по пътищата е истински „Биг брадър” – камери дебнат от всякъде и на всеки километър. Така че движението бе стриктно по ограниченията.
Това не ми попречи да констатирам, че Ariya предлага изключително комфортно пътно поведение. Тук (вече казах) не е търсена динамика и ускорение, а за сметка на това е заложено на комфортното пътно поведение. Не знам как ще се държи с висока скорост в завой, но дебелата 13 см батерия значи, че центърът на тежестта е ниско. Все пак автомобилът е доста тежък – от 1900 до 2200 кг (в зависимост от батерия и оборудване), което е предпоставка за инертност в завой, но иначе на при спокойно движение моделът е изключително комфортен. За това спомагат предното McPherson и задно многоточкова окачване, както и утопично тихият интериор. За него се грижат специални шумопоглъщащи материали и системата за активно потискане на шумовете чрез излъчване на аудио вълни на определена честота, които неутрализират шумовете. Така единственото, което чувате в интериора, е звукът от 19-ките по асфалта. Или пък звученето на някоя ария (например) през 10-те високоговорителя Bose, които предлага ниво на оборудване Evolve.
Воланът е много удобен, седалките също. Физически бутони почти липсват, заменени от излъчващи класа тактилни такива върху дървените фурнири на арматурното табло и централната конзола. Графиката на навигацията е много добра, но самите инструкции ми създаваха проблеми. Моделът се предлага с ePedal, който намалява нуждата да използвате педала на спирачките. Интересното е, че в режим на движение Есо няма регенерация, което го прави чудесен за движение по магистрала, тъй като не намалява рязко при вдигане на крака от педала на газта.
Дисплеите (естествено) могат да се персонализират, амбиентното осветление също. Не обичам да се оставям в ръцете на системите за полуавтономно шофиране, но който иска да го пробва, ProPILOT е идеален начин. Ако сте от технологично напредналите, спокойно може да свържете Ariya с Amazon Alexa или Google Assistant.
За цени у нас е все още рано да говорим, но стартовата цена за Великобритания е 51 000 евро. Мой приятел вече капарира една, три месеца е срокът за доставка там. Надяваме се тук да не е повече, защото моделът е наистина впечатляващ. Аз истински се впечатлих от качеството на материалите, но като съвкупност Ariya е сред най-добрите електрически SUV на пазара.
Пламен Георгиев, carmarket.bg