BMW започна производството на водородния iX5

Със серия от 100 автомобила концернът BMW започна производството на пилотна партида от водородния кросоувър iX5. Сглобяването на водородните превозни средства на марката се осъществява в отделен завод в Мюнхен. Пилотната партида е предназначена за тестова експлоатация в различни градове по света.

BMW iX5 Hydrogen е обновен сериен кросоувър X5, на който е инсталиран водороден силов тракт. Състои се от електрохимичен генератор, горивни клетки, електрически двигател и два резервоара за съхранение на водород.

Генераторът е с мощност 170 к.с. и е разположен под капака. Той произвежда електричество в резултат на химическата реакция на водорода и кислорода, получени от въздуха. Резервите от водород се съхраняват в два композитни цилиндъра, монтирани в централния тунел и зад задните седалки. Масата на водорода е 6 кг. Налягането в цилиндрите е 700 бара.

Литиево-йонната батерия пък е разположена под пода на багажното отделение. Капацитетът ѝ не е уточнен. Горивните клетки за тяговата батерия се доставят от Toyota, с която BMW си сътрудничи в областта от 2013 г. Баварците сами ги опаковат в единична алуминиева кутия.

Пиковата мощност на тяговия електромотор, монтиран на задната ос, е 401 к.с. Но двигателят може да я развие само за кратко време и при достатъчно ниво на заряд на батерията. Когато батерията е разредена, електрическият двигател ще съответства на мощността на електрохимичния генератор, т.е. ще произвежда 170 к.с.

Оборудваното тегло на водородния кросоувър е около 2.5 тона. С напълно заредена батерия той може да ускори от 0 до 100 км/ч за по-малко от 6 секунди. Максималната скорост е 180 км/ч. Декларираният пробег е 504 км в измервателния цикъл WLTP.

Цената на BMW iX5 Hydrogen и времето на появата му в свободна продажба все още не се посочват. Според някои данни цената на водородния кросоувър ще надхвърли 100 000 евро.

Previous post Прототип из Скандинавия: Astra Cross или нов кросоувър от Opel
Next post Gunsel е първата собствено разработена кола от Кипър