Може ли мощна спортна кола да се ползва като семейна? Може! Защо не, ако това е BMW M850i xDrive Gran Coupe. Да, това е един от най-наточените автомобили на „баварците“, но може да служи и за приятни дълги семейни пътувания.
Серия 8 на BMW се предлага като купе, кабриолет и Gran Coupe. Но когато се добави една буквичка – М, нещата придобиват други измерения. Причината е, че под капака на Gran Coupe се е сместил един доста зверски мотор от 530 коня. Автомобилът и отвън, и отвътре, като технологии и динамика, напълно отговаря на слогана на BMW за „радосттa от шофирането“. В BMW M850i xDrive Gran Coupe са съчетани уникално, луксът, комфортът, удобството, мощността и динамиката. Да мощността от 530 к.с. на автомобила наистина не е порок, като се отчетат и другите качества.
Принципно M850i xDrive Gran Coupe се различава от купето и кабриолета. Те са по-компактни, доста по-претенциозни. Докато в Gran Coupe четирима се чувстват удобно и комфортно, дори тези на задните седалки, въпреки наглед ниския покрив. Размерите на M850i xDrive Gran Coupe са дължина 5082 мм, широчина 1932 мм, височина 1407 мм и междуосие 3023 мм. Масата на автомобила е 2085 кг.
Четирима тръгваме на път, барабар с куфари и сакове, които удобно се събират в багажното отделение с обем 420 л. Остава дори място!? Тези на задните седалки се чувстват удобно, тъй като за разлика от 3-вратото купе, междуосието на това с 4 врати е с 201 мм по-голямо – 3023 мм. Видът на автомобила определено е красив и видимо наточен. Особено силуетът и видът на мощната и масивна предница. Аеродинамиката е ясно изразена от спойлера на предната броня. Атлетичната осанка сякаш приканва да дадеш газ. А страстта към скоростта си личи освен от спойлера, и от светлините, от черния дифузьор, въздухозаборниците и другите аеродинамични елементи.
В града двигателят V8 сякаш е решил да не нарушава спокойствието на околните. Боботи напевно и кротичко! Дори съм на икономичен режим. Все пак на един светофар пробвам как ще се почувстват околните, когато се изстрелях напред, с изръмжал мотор. Е, не им стана много приятно!
На нас, в колата ни става обаче приятно. А чувството на превъзходство се засилва по магистрала „Струма“. Моторът наистина е много свиреп и зъл.
Той е V8 с обем 4395 куб. см и технология M TwinPower Turbo. Звукът от развихрените 530 к.с. при 5500 об/мин. е зловещ при подаване на газ, заради спортната изпускателна система. Въртящият момент също е чудовищен – 750 Нм, наличен в огромния диапазон от 1800 до 4600 об/мин. Към това трябва да добавим и 8-степенната трансмисия M Steptronic Sport, с Drivelogic. Ускорението от 0 до 100 км/ч. е 3,9 сек., а максималната скорост 250 км/ч.
За такава кола и за икономия на гориво не може да се говори. Официално, разходът е 10,7 л на 100 км. Неофициално, средният разход за малко над 600 км пробег бе 12,7 л на 100 км. И то при всички експерименти. Но който „има коне, му трябва и зоб да ги храни“!
M850i Gran Coupe има 4 режима на шофиране: ECO PRO, комфорт, Sport, Sport Plus, и адаптивен.
Първият, екологичният, може да се използва най-много в града, защото е срамно да се включи на дълъг път или магистрала. За там е комфортния или спортния, ако искате да покажете мускули. Всъщност на спортните режими, при подаване на газ водачът и пътниците се лепят за седалките. Предавателната кутия сменя бързо и неусетно предавките, а автомобилът направо полита.
Колона се е извила по пътя, по поречието на река места. Движението е мудно, а M850i Gran Coupe се „измъчва“ от кретането. Дори и при малка възможност, подавам газ, колата полита и вече съм по-напред с един или два автомобила. Изпреварването е за секунди. Все пак тези 530 коня трябва да се използват по предназначение
Но истинското удоволствие от мощността е в по планински път, в остри, разнообразни завои и на изкачване. Там мощността си проличава най-добре. Колата се държи сигурно и стабилно, а могъществото на 530-те коня се пренася от задвижването xDrive на четирите колела и активния М-диференциал на задната ос.
При комфортен режим на каране 4WD системата M xDrive подава повече мощност към задните колела. От менюто избирам режим 4WD Sport. Към задния мост се насочва още по-голяма мощ. При деактивиране на DSC системата, колата влиза в режим 2WD и всичко отива към задните колела. Това е мечтата на всеки BMW маниак. Кеф му да плъзга, кеф му да пързаля….
При Sport звукът на изпускателната система се променя, става ръмжащ, като на бегачка. Воланът и окачването се втвърдяват. Затова пък педалът на газта реагира на леко докосване. Чисто удоволствие от шофирането!
При режим Sport Plus колата става брутална, истинска пистарка. Тествам го, но без пътници. Най-вече, заради неприятните усещания от рязкото ускорение и интензивните спирания. Не на всеки е приятно да изпитва прекомерно G на тялото си! Двигателят винаги работи на високи обороти, окачването се втвърдява, шумът е свиреп, а управлението се променя. Грохотът на мотора се носи на трасето. Все пак в острите завои и на тесния път, по-дългото M850i Gran Coupe не се чувства удобно и повратливо. То е пригодено за магистрала, за писта, за бързи и по-обли завои. Но пък поведението му по една бивша скоростна отсечка от рали е уникално.
Вече със задоволени спортни мераци, отново е време да се насладим на пътуването. Както стана дума, M850i xDrive Gran Coupe е и за дълги круизи. Седалките са като на спортен автомобил – със стабилни странични и лумбални опори, комфортни и удобни. На задните седалки е удобно, а мястото за краката достатъчно.
Серийното оборудване включва BMW Live Cockpit Professional. То е с 12,3-инчов екран зад волана и контролен дисплей, чиито диагонал вече с увеличен от 10,25 на 12,3 инча. Live Cockpit Professional включва и онлайн навигацията BMW Maps, BMW Intelligent Personal Assistant, BMW Head-Up дисплей, безжично интегриране на смартфони чрез WLAN, както и мултимедийна система.
За първи път са поставени аеродинамично оптимизирани М странични огледала. Дизайнът им е разработен ексклузивно за High Performance спортните коли BMW M8. Аеродинамиката се подобрява и от спойлера на предната броня.
В BMW M850i xDrive Gran Coupe осветлението е с адаптивните LED фарове с променливо разпределение на светлината, адаптивни светлини за завой и незаслепяващ асистент за дългите светлини BMW Selective Beam. Други електронни помощници и технологии са например предупреждение за удар отпред, за смяна и напускане на лентата, както и разпознаване на пътни знаци Speed Limit Info с индикатор за забраните за изпреварване.
Серийният асистент за паркиране включва и камера за обратно виждане, функция Active PDC и помощник за движение на заден ход. Освен споменатите благинки, опционални са асистентът за шофиране Professional с активен контрол на скоростта, с функция Stop & Go, с разпознаване на светофари и автоматичен Speed Limit Assist. Има асистент за завиване и спазване на лентата.
Стефан Илиев