Интересно е като явление, но от Citroen като че ли умишлено се стремят да забъркват автомобилни „коктейли“. Така беше и при С5Х, а малко след него се появи „по-малкия брат“ C4 X и електрическия му двойник e-C4 X Electric.
Общото между тях е, че и двата са някаква странна, но доста сполучлива смесица на кросоувър, SUV купе, по-висок седан или класически фастбек. Citroen C4 X не е лесно да се определи. Също като С5Х. Разликата е, че последният е по-голям, някак тежкарски и представителен. Докато Citroen C4 X е компактен, изключително добре балансиран, просторен и най-важното – достъпен. Той и електрическият му брат e-C4 X Electric са на път да станат хит в гамата на Citroen.
Автомобилът беше представен през есента на 2022 г. в Копенхаген, а през пролетта дойде и в България. Вече успяхме и да го тестваме и то едни от първите. Тестовата кола, която ни предостави търговският директор на комплекса на СФА в Люлин инж. Иван Загорски, беше съвсем нова – само на 600 км. По време на теста добавихме още толкова.
При C4 X от Citroen са се постарали да угодят на всички щения на клиентите с гамата от двигатели. Тя включва два бензинови мотора PureTech, „анатемосаният“, но все още жив и търсен дизелов BlueHDi, както и 100% електрическо задвижване при e-C4 X. Новият e-C4 X Electric има пробег до 360 км (според WLTP) с едно зареждане, а електрическото му задвижване е с максимална мощност 100 кВт или 136 к.с. Но за електриката – по-късно през годината.
Видът на Citroen C4 X e масивен, внушаващ стабилност и респект със стилистичните си линии. Винаги съм твърдял, че дизайнерите на Citroen се стараят във формите така, че всяка кола да се откроява и забелязва. Затова при C4 X я няма класическа красота на седана, но въпреки това има доста точни пропорции и присъствие.
Предницата е приветлива и с доста добра аеродинамика. Не е толкова наточена и агресивна като при С5 Х, но е впечатляваща. Фаровете са последния писък на модата, а всички светлини са естествено LED. Задницата на C4 X е със стандартна светлинна група, триобемна каросерия с класически багажник.
Като профил С4 Х прилича повече на „купе-кросоувър“, отколкото на класически седан. Клиренсът е увеличен на 15,6 см, а черна защитна пластмаса покрива калниците и долната част на купето. Заедно с високопрофилните гуми, всичко показва, че автомобилът може да напусне асфалтовата настилка и да се втурне по черен и чакълест път, без водачът да има притеснения.
Усещането за пространство и лекотата на интериора. Позицията е изключително удобна и обещава приятно пътуване. Така се оказва. Първото впечатление е, че колата е много добре шумоизолирана. Двигателят едва се чува, особено при бавно и плавно движение. Видимостта от мястото на водача е добра във всички посоки, а също и назад през големия прозорец. При шофиране на заден ход помага камера с отлично качество на цветното изображение и с висока резолюция.
Размерите на автомобила са дължина 4600 мм, широчина 1800 мм и височина 1525 мм. Теглото е 1278 кг. C4 X е с 24 см по-дълъг от C4 и има същото междуосие от 2670 мм. Избегнати са обаче недостатъците на С4, т.е. по-малко място за пътниците, пътуващи на задната седалка. Новата кола осигурява достатъчно простор за пътници с височина до 180 см и те имат достатъчно място над главите си. Облегалките на предните седалки са отворили пространство от няколко сантиметра за коленете в повече.
Така че, ако търсите кола, с която да пътувате при максимален комфорт, вие сте я намерили в лицето на Citroen C4 X.
Производителите твърдят, че новият C4 X е базиран на модела C4. Затова стилът му е атрактивна фина смесица от лимузина и кросоувър. Може би тъкмо тази комбинация дава тази балансираност и перфектно стоене в завоите, както стана ясно по-късно. Особено по тесния път, свързващ Драгоман с Годеч, където завоите са разнообразни. Но пък пътя и в отлично състояние.
Нашият тестов автомобил беше с бензинов двигател PureTech със 131 к.с., въртящ момент от 230 Нм и автоматична трансмисия EAT8. Моторът отговаря на стандартите Euro 6.4. Осемстепенният автоматик работи гладко, смяната на предавките не се усеща.
Можем да избираме три режима на динамика на шофиране: нормален, спортен и еко. На спортен до 8-а предавка почти не се стига при скорост 120-130 км/ч. При нормален режим оборотите се движат между 2000 и 2200 об/мин. Като че ли това е икономичния режим.
Другата бензинова версия е 1.2 със 102 к.с. и 6-степенна механична скоростна кутия. Дизеловият двигател 1.5 BlueHDi е със 130 к.с. и 8-степенна автоматична скоростна кутия. Електрическият e-C4 X е с двигател от 136 к.с. и 50 kWh батерия, която осигурява пробег с едно зареждане до 360 км.
Динамиката на бензиновия мотор на PSA е позната. Ускорението е добро – 10,3 сек. от 0 до 100 км/ч., а максималната скорост 210 км/ч. През време на цялото пътуване, разходът на гориво бе 6,2 л, като над 200 км бяха по магистрала. Ако обаче свалите разхода на гориво до 5,7 л на 100 км с по-кротко и икономично каране, то с резервоара от 60 л ще може да минете близо 1000 км.
Citroen e-C4 X е подходящ за семейства с много багаж. Багажникът е с вместимост 510 литра, а със сгънати задни седалки може да нарасне до 1360 литра. Има обаче и ограничения. Първото е, че се отваря се само капакът на багажника. Отворът е доста голям, но товаренето на багаж, особено на големи предмети, не е лесно. Второто е от пантите. Те са здрави и са направени така, че при затваряне на капака на багажника да влизат навътре. Това трябва да се има предвид при подреждането на багажа, за да не се смачка.
Ако не обръщаме внимание на този „недостатък“, пътуването е приятно. Шофирането на C4 X не е проблем, уредите се управляват интуитивно, бутоните на волана позволяват да управлявате радиото, круиз контрола, бордовия компютър от там.
C4 X се отличава с 20 системи за асистенция. Моделите са оборудвани и с новия инфорaзвлекателен интерфейс My Citroen Drive Plus, който дебютира в новия C5 X.
Стефан Илиев, avto-moto