В почти всеки модел на Citroen от над 100-годишната история на „шевроните“ има нещо иновативно, революционно, интересно, привлекателно и впечатляващо. Не прави изключение и новият флагман Citroen C5 X. Това е кола с авангарден дизайн и се явява като освежителен „коктейл“ в D-сегмента, известен предимно с консерватизъм.
Защо „коктейл“ ли? Защото Citroen C5 X е странен микс от седан и комби, с „привкус“ на SUV. За първи път видяхме модела на Софийския автосалон това лято, а наскоро имах възможност да пробвам автомобила. И то при доста солиден преход при разнообразни, предимно планински пътни условия. Едно пътуване до Карлово и обратно с катерене и спускане от южната страна на прохода Беклемето разкри наистина впечатляващите качества на автомобила.
Веднага те грабва аеродинамиката на Citroen C5 X, особено в предната част. Тя е агресивна и носи новия V-образен подпис с фаровете на Citroen. В задните светлини – ярки и забележими, също има нещо „зло“. Каросерията е динамична и издължена, за да допълни усещането за бързина и аеродинамика.
С5 Х е построен на същата платформа като Peugeot 508. Но не е традиционен седан от D-сегмента, въпреки огромното пространство за пътуващите отзад, заради междуосието от 2785 мм. Да, на задните седалки се чувстваш като на креслото в хола. Големи са и външните размери – дължина 4805 мм, широчина 1865 мм и височина 1485 мм.
Пътният просвет е увеличен и е като при компактен SUV. Колелата са с диаметър 720 мм и водачът има по-висока позиция, видимост и контрол на пътя. Няма проблем за С5 Х да се качи на бордюр, да преодолее неравности или да върви по черен път с дупки, чакъл и камъни. Пробвах го и по такава настилка.
Приликата с комби е пък в обема на багажника – огромен. Той е с равен под и прави стени, а обемът му е 545 литра, до 1640 л при сгъната задна седалка. При хибрида е с обем 485 литра, заради батерията. Задната врата е огромна и удобна да се товарят различни по обем предмети.
С тази кола и водач и пътници се чувстват като на „вълшебно килимче“. Това е особено впечатляващо, особено на дълъг път. Защо ли? Защото C5 X е моделът, с който Citroen избра да направи световната премиера на новото активно окачване Citroen Advanced Comfort. Тази иновация има дълбоки корени в историята на френския бранд. Още от модела DS, а после и при СХ. Сега с новото активно окачване, се получава усещането за гладко пътуване, като планиране на пътя.
С „вълшебното килимче“ Citroen Advanced Comfort, C5 X прави технологичен скок напред. Системата за управление на окачването е с избор от три режима и подобрява ефективността на Progressive Hydraulic Cushions. Това означава, че настройва окачването по време на фазите на шофиране, за може колата да „прелита над пътя“ и да осигурява по-голяма ефективност, особено в завоите. Това много ясно си пролича при качването към Беклемето и после при спускането при агресивното влизане в завоите.
До Шато Копса и на връщане пътувах с бензинов автомобил с двигател 1.6 PureTech и мощност 180 к.с. Средният разход бе 6,8 на 100 км.
До Беклемето пък се разходих с plug-in хибрид, клас e-Comfort с мощност 225 к.с. Батерията естествено не беше разредена, заради дългия път преди това. Тя осигурява над 50 км пробег с нулеви емисии на въглероден диоксид. При спускането от Беклемето обаче, след рекуперация, батерията се зареди до 20 %.
Това е същият двигател, който се използва и при Peugeot, където разходът е по-малък – 6,2. На спускане, както стана дума, батерията се дозареди достатъчно, за да мина през Кърнаре на електричество. Моторите – бензинов и хибрид са с 8-степенна автоматична предавателна кутия.
На Гълъбец бензиновият C5 X се държа превъзходно, особено в острите завои. Същото се отнася и за хибрида по серпентините към Беклемето. Наистина, автомобилът е по-тежък с 304 кг. Това обаче му дава стабилност и сигурност, особено при излизане от завоите. Най-важното е, че Citroen се контролира отлично и наклонът в завои не е толкова осезаем.
Трите режима са нормален, комфорт и спорт. Последният, спортен, при изкачване по старопланинските склонове, върши перфектна работа. Задържа предавките, за да отдаде максимална мощност. Най-използваната предавка при изкачване е 3-а. Но и на Беклемето баирът си е доста сериозен.
В интериора всичко е стилно и модерно, с качествени материали. Е, не би било прилично на флагман на Citroen да се слага по-семпло оборудване. Седалките например са като кресла, имат електрическо регулиране, масаж и отопление.
Воланът е много удобен и се регулира. На арматурното табло доминира 12-инчовия екран на мултимедията. Прави впечатление колко е лесна за обслужване. Управлението на климатика става с потенциометри и клавиши.
Бордното табло е стилно, изчистеното от излишни детайли. 360-градусовите стъклени зони около колата дават допълнително усещане за простор. Шумоизолацията на салона е перфектна, заради акустичните стъкла.
C5 X е с доста голям и разширен като информация Head Up, пълноцветен дисплей. Той напомня на технология, предвидена в концепцията 19_19, която осигурява по-спокойно шофиране, без водачът да отклонява поглед а си от пътя. Той получава нужната му информация пред очите – за скорост, за завои, за маршрута от навигацията.
Изцяло нов е и инфоразвлекателния интерфейс, с акцент върху свързаността. В комбинация с 12″ HD сензорен екран, 4 USB гнезда тип C и безжично зареждане на смартфон, той се актуализира в реално време чрез облака и разполага с Mirror Screen, без да се включва смартфон.
Като технологии и асистенти в помощ на водача, при C5 X не липсва почти нищо. Налични са Highway Driver Assist, комбиниращ адаптивен круиз контрол, Stop & Go система и асистент за поддържане на лентата. Има система за мъртвата зона, Rear Cross Traffic Alert, което открива опасност при заден ход, Top 360 Vision, което улеснява маневрирането, като показва външната среда на сензорния таблет. Proximity hands осигурява безключов достъп. Той автоматично отключва и заключва вратите, когато водачът се приближи или се отдалечи от колата.
Стефан Илиев