Преди края на годината, независимият орган за оценка на безопасността на автомобилите направи финални тестове за 2022 година. Общо 14 автомобила преминаха краштестовете, но не всички от тях се оказаха достатъчно безопасни за да отговорят на максималния резултат от 5 звезди.
Както отбелязва Михил ван Ратинген, генерален секретар на Euro NCAP, цитиран от auto-infos.fr : „2022 г. беше една от най-натоварените години за Euro NCAP и видяхме много нови производители на автомобили. Това се доказва от панела от превозни средства, тествани през годината. В рамките на последната автомобилна група вече има и автомобили от китайски марки (три на брой: Chery, MG и Maxus).“
Volkswagen възроди своя емблематичен и ретро ван в 100% електрическа версия и се оказва се, че освен че е оригинален и предизвиква носталгични чувства у потребителите, ID.Buzz е и безопасен, спечелвайки максималните 5 звезди. Той дори спечели най-добрата си степен на удовлетвореност от защитата на възрастните с 92%, а неговите помощни средства за шофиране достигнаха 90%. Защитата на децата бе оценена на 87%.
От 14-те тествани автомобила само три не успяха да постигнат максималната оценка от 5 звезди за безопасност давани от организацията Euro NCAP и това не са китайските модели. Изненадващо сред тях е най-новото предложение на Peugeot, обозначено с индекс 408 , който се състезава за наградата „Кола на годината 2023“ срещу Renault Austral. 408 пропуска най-високото признание заради системата си за автоматично аварийно спиране (AEB), която „се представи слабо в тестовете за реакцията си към други превозни средства“, се казва в комюникето на Euro NCAP , което му донесе рейтинг от 65%.
Градският автомобил Ford Puma и малкият миниван Volkswagen Touran са другите два участника, които не постигнаха максималния бал. Това обаче са актуализирани автомобили на стари модели, а не изцяло нови модели. А както отбелязва Михиел ван Ратинген: „европейските потребители изискват най-високите нива на безопасност.“
Големият брой тествани превозни средства от Euro NCAP, през годината, особено в края ѝ се дължи на един интересен факт. Двадесет и пет години след създаването си, Euro NCAP планира да затегне своите протоколи за 2023 година, за да: „продължи да постига все по-високи нива на безопасност и да донесе нови вълнуващи и трудни предизвикателства пред автомобилната индустрия “, казва в прав текст генералният секретар на Euro NCAP. Така че ако бяха направени догодина краштестовете на същите тези 14 модела щяха да покажат по-ниски резултати.