Green NCAP: Биоетанолът се справя по-добре от бензина

Разходът на гориво и вредните емисиите стават все по-важни за шофьорите. Често това са основните критерии, които ръководят решението за покупка на определен тип автомобил. Именно за да може превозните средства да бъдат проверени за въздействието им върху околната среда беше създаден и Green NCAP.

Европейският орган извършва пътни и лабораторни тестове на много нови модели при различни условия на околната среда, като дава оценка за всяка тестова област, както и общ резултат. В новия кръг от изпитания имаше важна новост – един от проверяваните автомобили, Ford Puma – беше подложен на тест както с класическия бензин, така и с биоетанол – алтернативно гориво с ниско въздействие върху околната среда.

Ford Puma

Започвайки от компактния SUV на Ford, „меката“ хибридна версия 1.0 EcoBoost с технология Flexifuel събра по-добри резултати от бензиновите (3 звезди срещу 2,5) благодарение на използването на биоетанол E85. Индексът на парниковия газ („резултатът“, приписан на емисиите на парникови газове) беше 6,9/10 (най-високият сред всички автомобили в теста) срещу 3,7/10, получен при изгаряне на обикновен бензин.

Очевидно това не е гориво с нулево въздействие, тъй като при студени или много студени условия на околната среда има по-високи емисии на NH3, CO и прахови частици, отколкото при по-малко твърд климат. Разходът, измерен при Puma, от друга страна, е 8,2 л/100 км (среден) и 9,7 л/100 км (най-лош сценарий).

Резултат Ford Puma:

  • Индекс за чист въздух – 5,3/10
  • Индекс на енергийна ефективност – 5,3/10
  • Индекс на парникови газове – 6,9/10

Ford Focus

Две звезди и половина получи Ford Focus с двигател 1.0 със 155 к.с. и „мека+ хибридна система 48 V. Green NCAP акцентира върху относително ниския разход на гориво – среден 6,1 л/100 км и 6,9 л/100 км при най-неблагоприятни метеорологични условия.

Посочва се, че фективността намалява при по-кратки пътувания, докато, отново в този сценарий (и със студен двигател), емисиите се увеличават значително.

Резултат на Ford Focus:

  • Индекс за чист въздух – 4,5/10
  • Индекс на енергийна ефективност – 5,3/10
  • Индекс на парникови газове – 4,0/10

Kia Sportage

Новото поколение на корейския кросоувър беше тествано във версията с 180 к.с. – 1,6-литров, бензинов с турбо „мек“ хибрид във версия със задвижване на четирите колела и получи две звезди. Въпреки добрите резултати при меко време, Kia беше наказана по време на тестовете при студени условия, с високи стойности на прахови частици, NH3 и CO.

Над средния за сегмента е разходът на гориво (средно 7,8 л/100 км и 9,3 л/100 км в най-лошия сценарий), което има пряка последица увеличение на CO2 в ауспуха на Sportage.

Резултат на Kia Sportage:

  • Индекс за чист въздух -5,0/10
  • Индекс на енергийна ефективност – 3,2/10
  • Индекс на парникови газове – 1,5/10

Mercedes-Benz T-Class

Друго действащо лице в тестовете е Mercedes T-Class с двигател 1.3 със 130 к.с., който получава две звезди и половина. Както се очакваше, по-малко аеродинамичните форми повишават както разхода, така и емисиите.

В първия случай T-Class записва среден разход от 7,0 л/100 км, но и 9,0 л/100 км на магистралата. Що се отнася до емисиите, Green NCAP отчита високи стойности за CO2, амоняк и прахови частици.

Резултат на Mercedes T-Class:

  • Индекс за чист въздух – 7,4/10
  • Индекс на енергийна ефективност – 3,3/10
  • Индекс на парникови газове – 1,7/10

Range Rover

Огромният британски SUV с „мек“ хибриден дизелов двигател с 350 к.с. получава само една звезда и половина. Според доклада огромният обем на автомобила, както и моторът с 6 цилиндъра са имали важно значение за високите стойности на емисиите (въпреки че те се считат за „приемливи“ за модел от този сегмент).

Като цяло обаче Range Rover отбелязва сравнително ниски нива на прахови частици и NOx при лабораторни тестове в мек климат. Разходът на гориво е съобразен с автомобила (средно 8,7 л/100 км и 10 л/100 км в най-лошия сценарий).

Резултат на Land Rover Range Rover:

  • Индекс за чист въздух – 6,7/10
  • Индекс на енергийна ефективност – 1,0/10
  • Индекс на парникови газове – 0,0/10