Китайската марка Haval, част от концерна Great Wall Motors, продължава успешното си развитие и в навечерието на новата година ни поднася много приятна изненада. Новият модел се казва Haval Jolion и представлява компактен кросоувър. Името Jolion е образувано от думите Joy + Life + always On, което в превод означава „Радост + Живот + винаги Включен”. Новият модел е предназначен за хората, които се радват на живота без да робуват на марки, а са склонни да експериментират.
Китайският кросоувър Haval Jolion е базиран на нова модулна платформа, наречена L.E.M.O.N. С дължина от 4,47 метра и междуосие от цели 2,70 метра, компактният SUV може да се конкурира с Audi Q3 например, но ако погледнем цената, Haval Jolion е много по-изгоден от него и може да се съпостави с достъпната Skoda Karoq, като предлага по-богато серийно оборудване, пише „Монитор“.
Външният дизайн на новия Jolion е модерен и следва последните тенденции при оформлението на автомобилите. Предната част напомня на новите кросоувъри на Cadillac с голяма шестоъгълна хромирана решетка и LED фарове около нея.
В задната част стоповете с формата на бумеранг са нещо ново в този сегмент, а между тях гордо е изписано с големи букви името HAVAL. В профила правят впечатление късите надвеси и големият просвет от 185 мм, както и хромираните лайсни на вратите, издаденият спойлер над задното стъкло и двуцветните 18-инчови джанти.
Сядайки на шофьорската седалка установявам, че воланът не се регулира в дълбочина, но най-интересното е, че въпреки това успявам да намеря удобна позиция за шофиране чрез множеството електрически настройки на седалката, която се регулира на дължина и по височина, а облегалката променя наклона си.
Седалките са тапицирани с кожа, имат правилен профил и осигуряват отлична опора за гърба. Всичко в интериора е ергономично, като особено впечатление правят новият волан, подобен на този в Range Rover Evoque, както и въртящият се селектор на 7-степенната автоматична скоростна кутия с двоен съединител.
В изцяло дигиталния кокпит е разположен 7-инчов цветен инструментален панел, а точно пред погледа на водача има проекционен дисплей, за който обаче се доплаща. На централната конзола е монтиран 12,3-инчовият сензорен екран с висока резолюция на мултимедийната система, от който има възможност за бърз достъп до функциите в автомобила. Аудиосистемата от Harman изненадва приятно с чистотата и силата на звука си.
Салонът на новия Haval Jolion също е по-широк от този на конкурентите. На задните седалки има огромно пространство, като липсва централен тунел и това позволява там да седнат удобно трима възрастни човека. Обемът на багажника е 337 литра, под пода му има резервно колело, а при сгъване на задните облегалки капацитетът се увеличава до 1133 литра.
Новият Haval Jolion се предлага със задвижване от 1,5-литров 4-цилиндров бензинов турбодвигател с многоточково индиректно впръскване. Двигателят е съчетан или с 6-степенна механична скоростна кутия, или със 7-степенна автоматична трансмисия с двоен съединител. Задвижването е само на предните колела. С автоматика колата е удобна за шофиране както в града, така и на междуселищен път, и на магистралата.
Моторът развива максимална мощност от 143 к.с. при 5600 об/мин, а максималният въртящ момент от 210 Нм е наличен в интервала от 2000 до 4400 об/мин. Тягата е напълно достатъчна да ускори тежащия близо тон и половина кросоувър, а автоматичната скоростна кутия предпазва съединителя при потегляне от място и се усеща забавяне. В резултат на това ускорението от 0 до 100 км/ч отнема малко под 10 секунди.
На пътя Haval Jolion е много приятен за шофиране, шасито му е добре настроено, описва прецизно завоите, не се наклонява осезаемо според стандартите за кросоувър и ускорява достатъчно добре при изпреварване. В спортен режим реакцията на газта е отзивчива, а в икономичния режим Eco консумацията на гориво е 6,7 л/100 км. В градски цикъл кросоувърът харчи около 9-10 л/100 км, а комбинираният разход е 7,5 л/100 км.
Благодарение на големия пътен просвет от 185 мм, Haval Jolion с лекота се движи по черни пътища, справя се със снежни коловози и се качва на високи места, където обикновените коли не биха могли да паркират. Предното окачване е независимо тип McPherson с напречен стабилизатор, а задното окачване се състои от торсионна греда с винтови пружини. На пътя кросоувърът вози меко, преодолява комфортно малките и средните легнали полицаи, и повечето неравности и дупки по български пътища.
Цената на новия Haval Jolion започва от 41 990 лева, като стандартното оборудване е много богато и включва достъп без ключ, централно заключване с дистанционно управление, бутон за стартиране на двигателя, двузонов автоматичен климатик, круиз контрол, електрическа ръчна спирачка с функция Auto Hold, цветна камера за заден ход, свързване на смартфон чрез Apple CarPlay и Android Auto, отопляеми електрически огледала, автоматични фарове и чистачки, LED фарове, релси за закрепване на багажник на покрива, 17-инчови алуминиеви джанти и много други.
В най-високото ниво на оборудване Supreme моделът струва 52 990 лева и включва камера с 360-градусов обзор за наблюдение на зоната около автомобила с отлична картина и дори автопилот за автономно шофиране, адаптивен круиз контрол, система за поддържане на лентата и други електронни асистенти, които не са налични в този ценови сегмент. Като опции за модела се предлагат Head-up дисплей за 2490 лева, панорамен покрив с електрически регулируем стъклен люк за 2490 лева и цвят металик за 690 лева.
Признавам си, че първоначално бях скептично настроен към новия Haval Jolion, но след срещата с него останах приятно изненадан колко голям прогрес са постигнали китайците. Новият кросоувър притежава всички качества да стане пазарен хит – съвременен дизайн, просторен и модерен салон, отлично оборудване и много полезни функции. Моделът се задвижва от приличен бензинов турбодвигател и автоматична трансмисия, има стабилно пътно поведение и показва висок комфорт на возене. Освен всичко тава, новият Haval Jolion се предлага на наистина атрактивни цени.