Дългоочакваното обещание за твърдотелни батерии е все по-близо до реалността, тъй като Mercedes-Benz започна пътни тестове на EQS, оборудван с литиево-метална твърдотелна батерия. Тази разработка бележи значителна стъпка към преодоляване на ограниченията на традиционната литиево-йонна технология, като потенциално поставя началото на нова ера на удължен пробег и повишена безопасност на електромобилите.
Тестовият автомобил, „леко модифициран“ EQS, използва твърдотелни батерии, доставени от Factorial Energy, които се отличават с уникален „плаващ носител на батерията“. Този иновативен дизайн е насочен към присъщото предизвикателство на разширяването и свиването на материала по време на циклите на зареждане и разреждане. Mercedes-Benz е вградил „пневматични задвижвания“, които взаимодействат с тези промени в обема, оптимизирайки работата на батерията и нейната дълготрайност.
Ключовото предимство на твърдотелните батерии се състои в използването на твърд електролит, който замества течния електролит, използван в конвенционалните литиево-йонни батерии. Този твърд електролит повишава безопасността на клетките и позволява използването на усъвършенствани аноди, като например литиев метал, които значително увеличават енергийната плътност. Mercedes-Benz прогнозира, че тази технология може да постигне гравиметрична енергийна плътност до 450 Wh/kg, проправяйки пътя към по-леки и компактни акумулаторни батерии.
В тестовия автомобил EQS това означава забележителен заявен пробег от 1000 километра, което е с 25% повече в сравнение с литиево-йонна батерия с подобен размер. За контекст, стандартният EQS 450+ с литиево-йонна батерия с капацитет 118 kWh постига пробег по WLTP над 800 км.
Прототипът на EQS ще бъде подложен на строги тестове през следващите месеци, за да се потвърди ефективността и издръжливостта на технологията в реални условия. Главният изпълнителен директор на Factorial Energy Сию Хуанг приветства интеграцията като „историческо постижение“, демонстриращо, че технологията на твърдотелните батерии е преминала от лабораторно любопитство към осезаемо автомобилно приложение.
Главният технически директор на Mercedes-Benz Маркус Шефер повтори това мнение, като подчерта ангажимента на компанията за иновации и устойчивост чрез разработването на твърдотелни батерии в автомобилен мащаб. Този ход е сигнал за сериозното намерение на Mercedes да бъде в челните редици на следващото поколение технологии за батерии за електрически автомобили.