Toyota потвърждава ангажимента си към водородната технология, дори когато продажбите на нейните леки автомобили с горивни клетки трудно набират популярност. Въпреки че през миналата година в световен мащаб са продадени само 1778 електромобила с водородни горивни клетки (FCEV) – значителен спад от 55,8% в сравнение с 2023 година – японският автомобилен производител представи своята система за горивни клетки от трето поколение, подчертавайки своя непрекъснат стремеж към „водородно общество“.
Тази нова система с горивни клетки, според Toyota, представлява значителен напредък в сравнение с предшественика си. Компанията твърди, че тя е по-малка, по-лека, по-надеждна и по-ефективна. Toyota изтъква и двойно по-голяма издръжливост, сравнима с тази на дизеловите двигатели, както и дизайн, който не изисква поддръжка. Освен това се твърди, че горивната ефективност се е подобрила, като се твърди, че пробегът на пътническите автомобили се е увеличил с 20%.
Toyota също така подчертава намалените производствени разходи на системата от трето поколение, като приписва това на иновациите в дизайна на клетките и производствените процеси. Това намаление на разходите в крайна сметка би трябвало да доведе до по-ниски цени както на автомобилите, задвижвани с водород, така и на стационарното енергийно оборудване.
Докато продажбите на FCEV за пътници са разочароващи, Toyota е постигнала по-голям успех с водородните приложения в търговския сектор. Нейната технология за горивни клетки понастоящем се използва за захранване на стационарни генератори, железопътни локомотиви, тежкотоварни камиони и строителна техника. В тези специализирани приложения, където инфраструктурата за зареждане с гориво често е по-контролирана и лесно достъпна, водородът предлага убедителна алтернатива на традиционните двигатели с вътрешно горене и електрическите превозни средства с батерии, особено в ситуации, в които нулевите емисии от ауспуха са от решаващо значение.
Toyota ще представи официално своята система от последно поколение с водородни горивни клетки през следващата седмица на Международното изложение за водород и горивни клетки в Токио, Япония. Компанията очаква първите търговски внедрявания на тази технология в Япония, Европа, Северна Америка и Китай някъде след 2026 година. Продължаващите инвестиции на Toyota във водорода, въпреки настоящите пазарни предизвикателства, са сигнал за дългосрочната визия на автомобилния производител и вярата му в потенциала на водорода като жизнеспособен източник на гориво за бъдещето.