Защо Япония не е световен лидер при електромобилите?

Toyota Motor обяви, че на 12 май 2022 г. ще пусне първия си масов електрически автомобил, който има странен индекс bZ4X. Според компанията това ще бъде първият етап по пътя към новата цел – до 2030 година да се постигнат продажби на електрически превозни средства Toyota от 3.5 милиона единици.

Още нещо любопитно е, че средноразмерният кросоувър ще се предлага в Япония само на лизинг. Причината е в липсата на популярност в страната на електрическите автомобили – те са скъпи, а и все още няма достатъчно станции за зареждане, заявяват от Toyota.

Компанията също така отбеляза, че в Япония все още няма пазар за употребявани електрически превозни средства. Твърди се, че с помощта на лизингово финансиране ще бъде възможно да се предотврати рязък спад в цената на употребяваните електрически превозни средства поради изтощени батерии, когато потребителите просто ги препродават.

Съгласно условията на договора за лизинг, автомобилите ще бъдат върнати на компанията след изтичане на срока на лизинга, което означава, че компанията ще може да приема и рециклира използвани акумулатори.

Според автомобилния производител електрическият кросоувър bZ4X може да измине 559 км с напълно заредена батерия. Началната му цена е от 6 милиона йени (47 800 долара) с включени данъци. Очаква се около 5 000 души си купят bZ4X през първата фискална година. Новият автомобил ще бъде наличен в Европа, Китай и Северна Америка от средата на тази година.

„Колегите“ от Honda Motor възнамеряват да инвестират 5 трилиона йени (40 милиарда долара) през следващото десетилетие в изследвания, свързани с глобалния преход към електрически превозни средства, се казва в официално заявление на японския автомобилен производител. Залогът ще бъде адаптация за всеки основен пазар, където ще се продават електрически автомобили Honda – САЩ, Китай и Япония.

Усилията в Северна Америка ще се съсредоточат върху сътрудничество предимно с General Motors, в рамките на което Honda ще разработи две електрически превозни средства, които ще бъдат пуснати в продажба през 2024 година. По предварителна информация това ще са автомобили от средния и горния сегмент.

До 2027 година, също като част от алианса с GM, японската компания ще предложи достъпна електрическа кола, която ще бъде конкурентна по отношение на производителност и цени с бензиновите аналози. До 2030-а Honda трябва да пусне най-малко 30 нови електрически превозни средства, насочени към годишно производство от над два милиона превозни средства. Изпълнителният директор на Honda Motor Тошихиро Мибе каза: „Ще покрием цялата гама от модели и сегменти, от малки коли до „мускулести атлети“.

В Китай, където преходът към електрически превозни средства е най-мощният и масовият, Honda ще представи поне 10 нови модела с електрическо задвижване до 2027 г. В същото време в родната си страна Япония, където доминират хибридите, компанията ще започне с малки търговски превозни средства, предимно микробуси за доставка. Основата ще бъде лекотоварно превозно средство, чиято цена няма да надвишава 1 милион йени (8 хиляди долара) – то ще влезе в продажба в Япония още през 2024 г.

Подобно на други автомобилни производители, бизнесът на Honda потъна по време на пандемията на коронавирус, но компанията все още прогнозира оперативна печалба от 800 милиарда йени (6.4 милиарда долара) за фискалната година, която приключи през март.

Nissan има друг партньор в Америка, космическата агенция НАСА. Заедно с нея японският автомобилен производител ще работи върху нов тип акумулатор за бъдещите си електрически превозни средства – той трябва да се появи до 2028 година. Според Nissan батерията обещава да се зарежда по-бързо, да бъде по-лека и по-безопасна.

Това ще бъде твърдотелна батерия и ще замени настоящата литиево-йонна батерия. Предвижда се новата батерия да бъде с размери около половината от сегашната батерия и ще отнема не повече от 15 минути за пълното ѝ зареждане. Целта на съвместната стратегия с НАСА е да се избегне използването на скъпи материали като редки метали, които са необходими за настоящите литиево-йонни батерии.

Правейки това, Nissan черпи до голяма степен от историческия си опит с електрическото превозно средство Leaf, което за първи път се появи на пазара през 2010 г. и оттогава е продадено повече от половин милион бройки по целия свят. Според Nissan батерията на Leaf работи добре, без сериозни пътни инциденти.

Не само Nissan обаче в момента работи върху напълно твърдотелни батерии, немският Volkswagen също е активен в тази област, както и американските Ford Motor и General Motors.

Въпреки факта, че Nissan Leaf наистина се оказа един от най-продаваните електрически превозни средства на планетата за определен период от време, Япония все пак не е една от водещите страни в областта на автомобилната електрификация.

Локомотивът на тази тенденция са американските и китайските автомобилни производители. Експертите недвусмислено заявяват: в момента Съединените щати и Китай доминират в производството на електрически превозни средства и все още не е лесно нито за японците, нито за европейците да ги настигнат, които, както всички знаят, съвместно подписаха директивата, задължаваща пълно преминаване към електрически превозни средства до 2030 г.

В същото време, интересно е, че Съединените щати и Китай по никакъв начин не свързват бъдещето си изключително с електрически превозни средства, тъй като тези страни нямат толкова строги екологични разпоредби, както в Европа. Да, американците и китайците са активно потопени в процеса на електрификация на превозните средства, но те мислят преди всичко за сложна комбинация от задвижвания, която се основава на екологични и икономически принципи.