За богатите криза няма – луксозните марки поставят рекорди

Изминалата 2021 г. ще бъде запомнена от автомобилните производители не само с коронавирусната пандемия, но и с кризата, причинена от недостига на микрочипове. Това се отрази на резултатите на повечето компании. Оказва се обаче, че засегнатите произвеждат масови модели, докато фирмите от премиум сегмента записаха рекордни резултати.

Най-популярната от тях – Rolls-Royce, завърши годината с 5586 доставени до клиенти автомобила, което е най-високият показател през цялата вече 117-годишна история на марката. Продажбите на британската компания са с 49% по-високи от тези до 2020 г., въпреки че за доставка се чака около 12 месеца.

Рекорд отчете и подразделението на Rolls-Royce, което се занимава с продажби на употребявани автомобили, а като цяло ръст се отчита на всички пазари по света. Затова във фирмата очакват тези резултати да бъдат подобрени още в края на тази година.

Друга британската марка – Bentley, също има рекордни продажби. Продадени са 14 659 нови автомобила, което е ръст от 31% спрямо 2020 г. Най-успешният модел е Bentayga, който постига дял от 40% от общите продажби. Това е рекорд за кросоувъра, като 20% от всички продажби се падат на хибридната версия на модела.

След Bentayga се нарежда Continental GT с 33% от общите продажби на Bentley, като при него разделението между купе и кабриолет е 60/40. Седанът Flying Spur постига пазарен дял от 27%, но във фирмата очакват този резултат да бъде подобрен през 2022 г.

Отлично представяне има и Porsche – продадени точно 301 915 автомобила. Това е 11% повече от 2020 г. и се дължи основно на нарастването на търсенето във всички глобални региони на продажби. При това за пореден път Китай е най-големият пазар за марката с ръст от 8% – до 95 671 коли. Макар и с 22-процентов ръст, СAЩ генерират 70 025 продажби, докато у дома, в Германия, продажбите на Porsche са нараснали с 9% – до 28 565 бройки. За Европа общо резултатът е 86 160 – увеличение със 7%.

При Porsche се наблюдава и друга тенденция – 40% от всички нейни автомобили, продадени на Стария континент през 2021 г., са или plug-in (зареждащи се) хибриди, или с изцяло електрическо задвижване. Като цяло най-продаван е моделът Macan. Спортният кросоувър отчита 88 362 продажби, следван от Cayenne с 83 071. На трето място се нарежда електрическият Taycan, чийто резултат задминава този на Porsche 911 – 41 296 срещу 38 464 бройки. Този успех на Taycan е още по-впечатляващ, ако се вземе предвид, че спортното 911 записа най-добрия резултат в историята си. Добре се справя и семейството 718 Boxster/Cayman, чийто резултат е 20 502 продажби.

Отлично в кризата се справи и Lamborghini, която също постави рекорд по продажби за всички времена с 8405 автомобила, 13% над нивото от 2020-а. Тава се дължи на силното търсене на Urus. Спортният SUV е най-продаваният продукт на марката с 5021 броя, или 59,74% от общите продажби. На второ място е суперколата с V10 двигател Huracan с 2586 продажби, докато несъществуващият Aventador записа 798, предава Segabg.

Бъдещето пред Lamborghini изглежда бляскаво, защото компанията вече е получила поръчки, с които да покрие целия производствен цикъл, планиран за следващите 12 месеца. Същевременно в този период екзотичната италианска марка планира да представи най-малко 4 нови продукта, като готви и пълна електрификация на гамата си. Това ще струва на компанията над 1,5 млрд. евро до 2025 г.

BMW свали Mercedes-Benz от върха

За първи път от 5 години BMW отново е на върха по продажби в премиум сегмента, като свали от него своя основен конкурент Mercedes-Benz. Баварците завършиха миналата година с рекордните в историята си 2 137 095 продадени превозни средства, което е ръст от 9,1% спрямо 2020 г. Само за последното тримесечие на 2021 г. марката отчита 510 727 продажби.

В същото време резултатът на Мercedes-Benz е 2,05 млн., или спад с 5% спрямо предходната година. Голямото отстъпление на компанията от Щутгарт е именно през последното тримесечие – цели 25%. То беше обяснено с липсата на полупроводници, което продължава да тормози почти всички производители.