Няма да се спираме отделно на това какво е антиблокираща спирачна система и защо е необходима, тъй като най-вероятно почти всички знаят какво представлява ABS на автомобила. В случая ще посочим причините, поради която се активира лампата на ABS на арматурното табло пред шофьора, както и на това, какво трябва да направи той в подобен случай.
Лампата на ABS светва се при всяко стартиране на двигателя и така системата показва, че е в изправност. Обикновено светлината изгасва след кратко време. Ако лампата ABS изобщо не свети, когато стартирате двигателя, тогава индикаторът най-вероятно е повреден. Ако обаче светлината не изгасне след известно време, това показва някои проблеми в системата ABS.
В тези случаи бордовият компютър, откривайки повреда, генерира код за грешка, съхранява го в паметта си и включва предупредителния индикатор. Обикновено този индикатор се показва на таблото като икона с буквите ABS, осветени в жълто, но някои автомобили имат зелени, червени или оранжеви светлини.
Най-вероятни причини за активиране на предупредителния сигнал:
– проблем с блока за управление на системата ABS.
– няма връзка със сензора на колелото, тоест проблем с проводниците.
– самият сензор е счупен.
– проблеми с конуса на главината на колелото.
Всички описани неизправности могат да се появят както при стартиране на автомобила, така и по време на шофиране.
Ако индикаторът на ABS мига:
Най-вероятно сензорите на антиблокиращата спирачна система са се повредили и изпращат неправилни сигнали към компютъра. Това означава, че компютърът ще дава на колата неправилни команди. Разбира се, за да избегнете проблеми, можете просто да изключите ABS, но е по-добре да отидете в сервиз. И там, ако се налага, сложната бордова електронна система на вашия автомобил да трябва да бъде „препрограмирана“.
Защо се случва това?
– Проводниците може да се прекъснати, да не дават контакт и да се търкат в колелото поради неравни пътища или просто поради дългосрочна употреба в автомобила.
– В контактите може да е попаднала влага или те да са ръждясали.
– Сензорите може да са запушени с пясък и мръсотия и следователно не могат да предадат получената информация към ABS блока.
– Спомняте ли си, че не сте ходили в сервиз, за да ви ремонтират колелата? Понякога механиците изключват сензорите на системата ABS и забравят да ги включат отново. Възможно е и самото колело да не е монтирано правилно.
– Проблемите с блока за управление на системата ABS са по-сложни и могат да бъдат диагностицирани само в автосервиз.
Какви рискове крие неизправната ABS система?
– Ако проблемът е изгоряла крушка в самия индикатор, тогава нищо. Сменяте го и продължавате.
– Ако лампата за ABS светне по време на шофиране, не се паникьосвайте и не спирайте внезапно – в повечето случаи е безопасно да продължите да шофирате. Но трябва да сте наясно, че не можете да разчитате на антиблокиращата спирачна система, както и на автоматичния контрол на сцеплението и адекватна работа на системата за контрол на стабилността, тъй като всички тези компоненти и системи са свързани помежду си.
Ето защо е важно да разгледате внимателно как се държи колата и дали спирачките работят правилно, след което да прецените дали ще можете на собствен ход да отидете до сервиза или ще се наложи да използвате „Пътна помощ“.
Какво можете да направите сами, ако лампата ABS свети?
Повечето проблеми с ABS изискват специализирани знания и оборудване за отстраняване им, но има няколко неща, които можете да направите сами.
– Проверете бушоните (има няколко от тях, всички са разположение в двигателното отделение) и сменете този, който е изгорял
– Повдигнете автомобила и проверете състоянието на контактите и проводниците, отиващи към сензорите на колелата.
– Проверете сензорите и ако е необходимо, избършете ги и ги подсушете.
– Проверете нивото на спирачната течност.
– Проверете електронния блок за управление, за да видите дали има течност по него. За да направите това, първо откачете акумулатора, след това изключете пакета от кабели с конектори и проверете устройството. Ако по него има влага, изсушете го.
– Ако разполагате с необходимото оборудване за диагностика, можете да откриете кода на диагностичната грешка и след това с помощта на Google да разберете каква точно е тя.
Ако всичко това не дава резултат, изходът е само един – посещение в сервиз, където ще бъде извършена диагностика. В крайна сметка безопасността е най-важна – както за шофьора и спътниците му, така и за останалите участници в движението. А тя до голяма степен зависи от състоянието на спирачната система на автомобила. Затова и с нея компромиси не трябва да се правят.