„Ако харесате кола в автосалон, не се чудете дълго, а купувайте на момента. Утре може да я няма.“ Така говорят търговците на клиентите си и този път са абсолютно добронамерени, защото бързата сделка е от полза за двете страни, пише „Марица“.
Предлагането на коли втора ръка е ограничено, а цените са непредсказуеми. Има чувствително „отпушване“ на пазара в сравнение с 2020 година, когато ковид пандемията смрази света, но доставките са все още недостатъчни нито като количество, нито като качество. А цените? Въпреки че всичко поскъпна – всеки ден с малки стъпки, на автомобилния пазар увеличението на цените беше рязко и неочаквано. И няма никакъв шанс да спре.
За миналата година в България са продадени 198 050 употребявани и 33 573 нови автомобили. И двете цифри са далеч от предковидните пикове. Не че нямаше мераклии за покупки, просто предлагането беше доста обрано.
Докато си стояхме затворени вкъщи, поспестихме доста пари
Но после кризата с вируса се развихри, дойдоха засечки с доставките, с производството на части, инфлацията… и стигнахме до настоящия пазар, който търговците определят лаконично като „странен с недобри перспективи“.
И търсене има, и предлагане има, но определено желанията на продавачи и купувачи се разминават все повече, коментира собственик на автосалон за коли втора ръка от Пловдив. В момента най-оборотни се оказват автомобили на цени между 8 и 14 хиляди лева, обобщава той. За тези пари обаче могат да се купят возила на възраст между 7 и 15 години.
Например – най-общо казано, на долната граница може да се спазари „Фолксваген Поло“, произведен в далечната 2006 г. Любимият на перничани „Голф“, произведен 2011-2012 г., отива към 12 бона. „Дачия Дъстър“ на възраст 11-12 г. може да се спазари за 13-15 хиляди лева, в зависимост от конкретното й състояние.
Бензиновите са масово предпочитани. Дизеловите обаче имат превес в по-ниския клас като предлагане. Това се обяснява с ограниченията за влизане в големите градове в Европа, или т.нар. зони с ниски емисии, на стари дизелаци. Заради новите правила част от засегнатите граждани се отърваха от трошките си, които по веригата стигнаха до нашия пазар.
За една година цените се промениха в посока нагоре с между 40 и 50 процента за едни и същи модели. В България пък като малък пазар започнаха да се внасят все по-малко и все по-вехти автомобили. Причината е проста – хората в западноевропейските държави през последните години искаха да си сменят колите с по-нови, но не можеха – просто защото нямаше с какво.
Чакаха за ново возило на опашка с месеци, пък и не беше сигурно на каква цена ще дойде финално заради непрекъснатото увеличаване на разходите.
Това пък отвори луфт на по-бедните пазари, за какъвто се счита и нашият. Отваряме скоба, за да споменем, че масово европейците сменят колите си средно на 5-6 години.
Отново за една година транспортът до България поскъпна също драстично, дава още един нюанс нашият събеседник. Колите за продажба от Белгия, Холандия и Франция сега пътуват за 1500 лева на брой, а преди разходът е бил под хилядарка. Дава за пример, че ако миналата година за вноса на една кола от Италия е заплащал 620-700 лева, в момента сумата е същата, но в евро, че даже и отгоре. Освен Германия
Ботуша е предпочитана дестинация за внос у нас,
защото заради топлия климат колите нямат ръжди. Колкото по на север отиваме, толкова по-осезателно се виждат следите на времето по колите, казват майсторите. Колите от Италия са предпочитани на нашия пазар и защото разполагат с много екстри от рода на система за отключване и заключване от разстояние (кeyless), бутон за безключово стартиране и система против кражба (start stop), елстъкла и огледала, автоматични фарове и чистачки, подгряване на седалки и т.н. Напоследък митът, че италианците карат колите си много неразумно и ги амортизират бързо, издиша, посочват още търговците.
Забелязва се и още една тенденция – хората с повече възможности или по-големи спестявания се преориентират към „по-млади“ автомобили, но втора употреба – 3-, 4-, 5-, 6-годишни вместо инвестиция в чисто нов, разказват наблюденията си от друг пловдивски автосалон. Така получават сделка на мига, защото за кола от шоурума все още се чака с месеци.
Не колкото миналата година, но има такъв „празен период“. Другият им плюс е, че може да се спестят и част от разходите, като например задължителното каско, ако колата е взета на лизинг.